fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

GRECJA / DODEKANEZ

one-way z Rodos na Kos
po drodze: Simi, Pserimos, Kalimnos, Leros, Lipsi,
Arki, Petrokopio, Furni, Ikaria, Patmos

ETAP I: 26.09-3.10.2020 Dodekanez (rejs nr 2020/40)
zobacz też ETAP II: 3-10.10.2020 Dodekanez / Cyklady (rejs nr 2020/41)

Archipelag Dodekanez. Wyspy leniwe, wyspy szczęśliwe.

Taka mieszanka zapachów, smaków i ostrego światła nie występuje nigdzie indziej na świecie.

Archipelag wysp Dodekanezu położony w południowo-wschodniej części Morza Egejskiego to najbardziej słoneczny region Grecji. Pod koniec września, gdy nie ma już tłumów, upałów, a woda wciąż ciepła – idealna do kąpieli. Odwiedzimy tylko najlepsze miejsca i sprawdzone tawerny. Dodekanez to dwanaście dużych i wiele mniejszych wysp, na których znajdziemy krystalicznie czystą wodę i piaszczyste lub kamieniste plaże, bizantyjskie i średniowieczne zabytki oraz wyjątkowe, tradycyjne osady, które z pewnością warto odwiedzić bo to one tworzą niepowtarzalny klimat. Będziemy odkrywać też te mniej znane wyspy, rzadziej odwiedzanych przez turystów ale również te, z których archipelag jest najbardziej znany: Rodos i Kos – najbardziej kosmopolityczne z wysp Dodekanezu – które z pewnością nie zawiodą swoimi walorami 🙂

Poniżej opis niektórych wysp i oferowanych przez nich atrakcji i tylko wspominając o bogactwie kulinarnym tego rejonu.

Kuchnia Dodekanezu znana jest z pysznych dań mięsnych oraz deserów. Przykładem może być boukounies (wieprzowina duszona z dodatkiem ziół) oraz xerotigana (smażone ciasto skąpane w słodkim syropie lub miodzie). W tradycyjnych rodyjskich daniach i przekąskach znaleźć można spore ilości sezamu, miodu, ciecierzycy oraz innych warzyw strączkowych. Na Rodos kwitnie również produkcja rozmaitych trunków, ze słynnym Koriantolino na czele (jest to słodki likier na bazie kultowego ouzo z dodatkiem kolendry, szafranu i wanilii). To iście rybacki rejon, pełno tu świeżych ryb i wszelakich owoców morza, które najczęściej kupujemy prosto z łodzi rybackich.

Rodos to średniowieczny wyspiarski klejnot dzielnie przetrwał zawirowania historii. Pełne niesamowitych miejsc w tym świetnie zachowane stare miasto otoczone średniowiecznym murem z siedmioma bramami oraz Pałac Wielkiego Mistrza – chyba najbardziej zachwycającej budowli na Rodos. Koniecznie trzeba wybrać się również w podróż szlakiem cudów przyrodniczych, by na własne oczy zobaczyć Siedem Źródeł, Dolinę Motyli, i Park Rodíni, zieloną dolinę pełną potoków, małych mostków i całego stada pawi, które stały się symbolem parku. Warto zgłębić przeszłość wyspy podczas wizyty na Akropolu w Líndos i Ialissós, jak również odwiedzić Kámiros, czyli trzy starożytne miasta, niegdyś pulsujące życiem. Świetnie zachowane zamki na Rodos, m.in. w Kritinii i Monólithos są zdecydowanie warte zwiedzenia!

Kos. Piaszczyste plaże, turkusowe morze, bujna roślinność i starożytne zabytki, szerokie drogi otulone drzewami, ogromne place, parki i fantastyczny układ miejski, a także dobra infrastruktura ścieżek rowerowych to tylko niektóre z atrakcji, które oferuje trzecia co do wielkości wyspa Dodekanezu. Najbardziej znanym zabytkiem na Kos jest średniowieczny zamek (Nerantziá) tuż obok portu. Można tu usiąść pod platanem, pod którym niegdyś sam ojciec medycyny Hipokrates uczył studentów i badał pacjentów. Platan ma ponad 2,5 tys. lat i jest najstarszym drzewem w Europie.

Halki. Spędzicie spokojne wakacje na tej „wyspie pokoju i przyjaźni”, na której co roku młodzi ludzie z całego świata spotykają się na wspólne świętowanie. Miasteczko Halki-Niborio czyli stolica wyspy jest wpisane na listę tradycyjnych osad wyspiarskich i jest zjawiskowo położone na wzgórzach otaczających brzeg lazurowego morza. Imponujące neoklasycystyczne domostwa świadczą o bogatej przeszłości wyspy.

Simi. Wśród wielu powodów dla których warto wybrać się na Symi, jest możliwość doświadczenia jej wyjątkowej kosmopolitycznej atmosfery oraz przechadzki wśród imponujących neoklasycystycznych budowli. Wiele osób przyjeżdża tu, by obejrzeć cudowną ikonę przedstawiającą Michała Archanioła znajdującą się w klasztorze Panormitis – jednym z najważniejszych klasztorów w całym Dodekanezie.

Patmos. Zwana „wyspą Apokalipsy” lub “Jeruzalem morza egejskiego”. To popularne miejsce pielgrzymek, ponieważ to właśnie w jednej z tutejszych jaskiń Jan Ewangelista, jeden z apostołów napisał Księgę Objawienia, czyli Apokalipsę Św. Jana. Świetnie zachowana Hora, starożytna osady z wąskimi uliczkami ułożonymi niczym labirynt i kamiennymi domami, z pewnością zachwyci każdego.

Leros. Wyspa Artemidy, mitycznej bogini lasów i myślistwa. Spokojne, piękna wyspa z lasami sosnowymi, gajami oliwnymi i nizinami poprzecinanymi potokami. Można tu popływać w lazurowym morzu, podziwiać wspaniałe przykłady włoskiej architektury w stolicy wyspy Ayia Marina, przechadzać się wśród wielowiekowych imponujących zamków (m.in. Brouzi i zamek Panayia).

Lipsi to największa wyspa stanowiąca część grupy wielu wysp. Wspólnie tworzą Sieć Natury. Zarówno krajobraz jak i jej mieszkańcy sprawią, że naprawdę chce się tu przebywać. Lipsi otoczona jest niezliczoną liczbą niezamieszkałych wysepek, które stanowią rewelacyjny punkt obserwacyjny dla ornitologów.

Kalymnos. „Wyspa poławiaczy gąbek”, znanej na całym świecie alternatywnej atrakcji turystycznej. Po przybyciu do Póthia – stolicy, a zarazem głównego portu Kalymnos – zachwyci Was piękne położenie miejscowości usytuowanej niczym amfiteatr na dwóch wzgórzach. Największe atrakcje tej wyspy to zamek Chrissoheria i Muzeum Archeologiczne. Warto również odwiedzić Horio, dawną stolicę wyspy, gdzie można podziwiać ciekawe bizantyjskie zabytki m.in. Wielki Pałac. Wczesnochrześcijańska osada Eliniká to kolejne miejsce warte zobaczenia, ponieważ to prawdopodobnie najlepiej zachowane tego typu siedlisko w Grecji. To doskonałe miejsce dla miłośników kuchni, polecamy lokalne przysmaki, takie jak tymiankowy miód o słodkim kuszącym zapachu, soczyste mandarynki, domowej roboty ser mizitra lub jedno z wielu wybornych tradycyjnych dań za bazie owoców morza.

Ikaria. Zgodnie z tradycją, jej nazwa wywodzi się od Ikarusa, syna Dedala, który według mitologii greckiej prawdopodobnie wpadł do pobliskiego morza. Zgodnie opowieścią Ikar nie słuchał rad ojca i na samemu skonstruowanych skrzydłach poleciał ku górze, by znaleźć się zbyt blisko słońca, którego promienie roztopiły konstrukcję… po upadku młodzieńca jego imię nadano tej skalistej wyspie na północnym Morzu Egejskim. Według badań, mieszkańcy Ikarii żyją znacznie dłużej niż mieszkańcy innych wysp i kontynentu. W rzeczywistości ludzie żyją tam średnio 10 lat dłużej niż w innych częściach Europy i Ameryki – wyobraźcie to sobie… co trzecia osoba dożywa ponad 90 lat… Co więcej, występują tam znacznie niższe wskaźniki zachorowań na raka i choroby serca, jak również depresji i demencji, ludzie utrzymują tam życie seksualne do późnego wieku i pozostają aktywni fizycznie dłużej niż do dziewięćdziesiątki! Czyż nie robi to wrażenia? 

Przebieg rejsu

etap I
26.09-3.10.2020
Rodos > Kos
(nr 2020/40)
po drodze: Simi, Pserimos, Kalimnos, Leros, Lipsi, Arki, Petrokopio, Furni, Ikaria, Patmos
długość rejsu: max. 220Mm / ok. 40h żeglugi / 7 dni

Startujemy z Rodos, (Mandaraki Port), na jachcie meldujemy się w sobotę, nie wcześniej niż o godz. 17:00, prowiantujemy jacht, spędzamy noc w porcie, a następnego dnia rano wyruszamy w kierunku wyspy Kos. Po drodze zatrzymujemy się na noc i zwiedzanie na Simi. Trasa rejsu będzie zależała od warunków meteo oraz od kondycji i oczekiwań załogi. Biorąc pod uwagę te czynniki dokonamy ewentualnej korekty planu – niemniej na pewno trasa nie ulegnie wydłużeniu. Co do zasady żeglujemy w dzień, a jeśli warunki będą sprzyjające – również w nocy. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty w portach lub na kotwicy. Rejs kończymy na Kos w Mastichari lub w Kos, dotrzemy tam już w piątek o godz. 17:00, a w sobotę do godz. 9:00 powinniśmy opuścić jacht. W tym dniu zaczynamy też II etap rejsu, przez Cyklady i Dodekanez na Rodos. Opis tego rejsu znajdziesz tutaj, to dobra okazja aby spędzić w tym niesamowitym miejscu więcej czasu.

Charakter rejsu

Rejs turystyczny szkoleniowo-stażowy, to znaczy że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.

Rejs łatwy.

W planie nocne postoje w portach i na kotwicy, wedle możliwości i chęci załogi również nocne pływanie. Dużo okazji do zwiedzania, kąpiele, całodniowe postoje w ciekawych miejscach. Kambuz podaje potrawy kuchni lokalnej. 🙂 Wedle życzeń załogi możemy stołować się w restauracjach gdy jesteśmy na lądzie tym bardziej że Grecja należy do jednych z najtańszych regionów morza śródziemnego i ma czym się pochwalić również w kontekście kulinarnym 🙂

Koszt

cena za 1 osobę:
1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 460€ lub 1990zł
składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): 100-150€ / tydzień
kaucja zwrotna: 50€

kajuty:
wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera.

Rezerwacja

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza znajdującego się tutaj:

>>> FORMULARZ ZGŁOSZENIA

po wypełnieniu online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂

Inne

załoga: 8 osób

UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.

Transfery

Na Rodos i Kos latają poza rejsowymi również bezpośrednie czartery z Polski (polecam stronę eskay.pl lub r.pl

Można też dostać się tam liniami rejsowymi, najczęściej z przesiadką w Atenach, poniżej znajdują się linki do wyszukiwarek lotów z/na Rodos i Kos. Część załogi na pewno przedłuży pobyt na obydwu wyspach o ok. 2 dni, zachęcam do dołączenia się na wspólne zwiedzanie wyspy 🙂

link do wyszukiwarki lotów z przesiadkami i bezpośrednimi: 
lot do Rodos: http://azair.me/!49dQ   /   kayak
lot powrotny: http://azair.me/!49dR   /   kayak

pomiędzy Rodos i Kos kursują również promy, koszt promu między wyspami to ok 20-25€ / czas: 2,5h

najlepiej szukać pojedynczo, najpierw lot do Aten a dalej na Rodos liniami lokalnymi, np.: https://e-ticket.aegeanair.com/ lub tutaj: https://e-ticket.olympicair.com/

są też dostępne promy Ateny – Rodos / Kos

Czas podróży promem z Aten to ok 14h a koszt to ok. 20€. Wydaje się to fajną alternatywą 😉 prom płynie całą noc i rano dopływa do Rodos / Kos.

Polecam opcję z zostaniem przed/po rejsie kilka dni, noclegi i samochody nie są drogie szczególnie o tej porze roku, a to super okazja do zwiedzania przy tzw. okazji. 🙂

Organizacja na rejsie

załogę dzieli​my​ na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu​, a​ chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.

​Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂

co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem

składka burtowa
oprócz kosztu rejsu​ załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność ​(​żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru​.

z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga

kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)

inne

  • ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
  • zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
  • jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
  • ​prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie (w ograniczonej ilości więc staramy się oszczędzać)

jacht

Bavaria 46 Cruiser

Bavaria 46 Cruiser jest udaną konstrukcją w serii Cruiser i w grupie „class” jest na czołowym miejscu wśród czterokabinowych jachtów. Nie bez przyczyny cieszy się też dużym zainteresowaniem wśród czarterujących bowiem ma naprawdę dużo zalet. Obsługa rolowanych żagli jest prosta, manewrowanie pod żaglami i na silniku w portach łatwe. Dwa koła sterowe ułatwiają manewrowanie, a doskonałe osiągi nautyczne zapewnia duża powierzchnia żagli i sprawdzona konstrukcja. Na deku i pod pokładem jest bardzo dużo miejsca dla załogi. Wybrany kolor mahoniowej zabudowy sprawia wywołuje wrażenie klasycznego jachtu. Nowością konstrukcji to wzmocnienie części dziobowej elementami z kevlaru. W takielunku zastosowano wyroby najbardziej znanych i renomowanych producentów: Selden, Lewmar, Furlex. Elektronika również pochodzi od renomowanych dostawców.

  • Type: Sailing yachts
       
    Base: Rhodes/Mandraki Port
    Length: 14.40 m
    Berths: 9
    Cabins: 4
    WC / Shower: 2
    Beam: 4.35 m
    Draught: 1.90 m
    Engine: Volvo 55
    Fuel capacity: 210.00 l
    Water capacity: 460.00 l
    Mainsail: Furling
    Genoa: Furling
Loading...

Subskrybuj

aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach.

Obiecujemy że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na tydzień!

Dziękujemy za subskrypcję!