fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

Wyspy Normandzkie

Wielka Brytania i Francja (Normandia i Bretania)

Saint-Quay-Portrieux, Saint Malo, Jersey, Guernsey, Sark, Alderney
10-17.07.2020
rejs jachtem nr 2020/29

Wyspy Normandzkie

…to miejsce przepełnione żywą historią,
średniowiecznymi warowaniami i zamkami, piękną przyrodą,
strzelistymi klifami, rozległymi plażami, soczystą zielenią… jak w bajce 🙂

Tu wciąż jeszcze panuje średniowiecze i feudalne porządki, czas zatrzymał się tu przed wielu wiekami. Jeszcze niedawno prawo określało na części z nich nawet grubość kija, którym można było… bić żonę. Dzisiaj myśli się o tym ze zgrozą, choć większości mieszkańców nie przeszkadza, teoretycznie nadal tu obowiązujące, „prawo pierwszej nocy”.

Wyspy nie są formalnie częścią Wielkiej Brytanii, ale podlegają bezpośrednio Koronie. W przeszłości wchodziły w skład księstwa Normandii. W 1066 r. książę Wilhelm Zdobywca podbił Anglię i został królem angielskim. W następnych latach posiadłości angielskie na kontynencie zostały utracone na rzecz Francji, jednak Wyspy Normandzkie pozostały w posiadaniu Korony. W czasie II wojny światowej Wyspy Normandzkie znajdowały się pod okupacją niemiecką aż do kapitulacji Niemiec.

Wyspy podzielone na dwie części, nazwane, zgodnie ze średniowiecznym zwyczajem, baliwatami. Głową obu jest królowa Elżbieta II, występująca tu jako księżna (albo raczej – książę) Normandii. Największymi i zamieszkanymi wyspami archipelagu są: Jersey, Guernsey, Alderney, Jethou, Brecqhou, Lihou, Herm i Sark.

SARK
To właśnie na tej wyspie zachowało się dotąd najwięcej praw feudalnych. Pierwszym obywatelem wyspy, liczącej około 700 mieszkańców, jest Christopher Beaumont, noszący oficjalny tytuł seniora (seigneur). Godność ta jest w jego rodzie dziedziczna i czyni z tego możnowładcy bezpośredniego wasala Elżbiety II. Zgodnie ze zwyczajem senior Sarku składa swej władczyni coroczną daninę w wysokości 1,79 funta szterlinga (w XVI wieku była to dwudziesta część kosztów uposażenia rycerza).

Seniorowi przysługuje szereg feudalnych jeszcze uprawnień. Ma on prawo wymagać od każdego z dzierżawców gruntów na wyspie posiadania muszkietu na wypadek konieczności obrony wyspy. Może również pobierać od nich podatki w naturze, choć zwyczaj ten nie jest stosowany od ponad czterdziestu lat. Nadal obowiązującym, choć znacznie dłużej nieegzekwowanym prawem seniora jest też przysługujący mu „przywilej pierwszej nocy”. Senior jako jedyny mieszkaniec Sarku ma prawo do hodowli gołębi (zajmuje się nimi specjalnie w tym celu powołany urzędnik albo raczej dworzanin) oraz niewysterylizowanych suk. Do niedawna wielmoża mógł także przejąć na własność to wszystko, co wyrzuciły na brzeg fale morskie.

Na wyspie nie można poruszać się pojazdami silnikowymi, ludzie poruszają się tutaj konno, na rowerze lub pieszo. Te drobne niedogodności rekompensuje mieszkańcom świeże powietrze i cisza. Sark zachwyca turystów piękną, poszarpaną i skalistą linią brzegową. Taki krajobraz można zobaczyć także na innych wyspach archipelagu, na przykład na najbardziej odwiedzanej z nich – wyspie Jersey.

JERSEY
Jersey zachwyca wszystkich swoim naturalnym pięknem oraz malowniczymi krajobrazami. Wyspa jest tak mała (długości ok. 15km i szerokości ok. 10km), że można w jeden dzień objechać ją rowerem. 

Na wyspie toczy się bardzo spokojne życie, nikt się nigdzie nie spieszy, mieszkańcy żyją komfortowo – dbają nawet o lokalne wiewiórki – wybudowali dla nich specjalnie mosty nad drogami. Nie zamykają swoich samochodów oraz domów. Przestępczość prawie tu nie występuje ale pomimo to na wyspie znajduje się więzienie, które przez większość czasu jest puste. Polonia jest tu największa grupa imigrantów pracujących na wyspie. 

Najlepszym sposobem na zwiedzenie całej wyspy jest wykupienie jednej z wycieczek lub jeśli dopisze nam pogoda warto wypożyczyć rower bądź skuter i objechać całą wyspę w jeden dzień. Jersey to bardzo zielona wyspa. Im bardziej na północ wyspy tym widoki stają się piękniejsze – wysokie klify obrośnięte zielenią zachwycają swoja wielkością. Widać stąd nawet wybrzeże francuskiej Bretanii oraz pobliską wyspę Guernsey. To miejsce gdzie historia łączy się z nowoczesnością. Serce wodnego młyna stanowią dzisiaj barowe półki uginające się od lokalnego piwa Ale oraz innych wyskokowych trunków. Kuchnia w tym miejscu jest przepyszna i jest tu szczególnie duży wybór owoców morza. 

Mont Saint-Michel

Saint-Malo

ALDERNEY ukryty klejnot
Mając zaledwie półtora mili szerokości i trzy i pół mili długości, nigdy nie jesteś tu daleko od uroczego centrum miasta St. Anne lub pięknego wybrzeża. Możesz chodzić po oszałamiających ścieżkach klifowych czy cieszyć się cichymi, niezatłoczonymi piaszczystymi plażami i przyrodą lub odkrywaj historię. Wyjątkowa pozycja Alderney między wybrzeżem Normandii a Anglią ukształtowała jej historię, a dzięki jej niewielkiej wielkości nie musisz podróżować daleko, by znaleźć przeszłość. Od bunkrów z czasów II wojny światowej po starożytne cmentarze, forty i ceramikę z epoki żelaza – wszystko czeka na odkrycie.  

Alderney był okupowany przez człowieka neolitycznego kilka tysięcy lat temu. Komora grobowa Roc à l’Epine z 4000 lat pne przetrwała w pobliżu Fort Tourgis, a Longis Common zachował pozostałości z epoki żelaza. W 1832 r. Na Longis Common znaleziono skarb około 200 artefaktów z epoki brązu. Teren ten nazywany jest „Starym Miastem” zakopanym pod dryfującym piaskiem. Znajduje się tu też dobrze zachowany mały rzymski fort w Wielkiej Brytanii (obecnie znany jako klasztor), który pochodzi z IV wieku naszej ery.

Okres wiktoriański przyniósł ogromne zmiany w Alderney i jego krajobrazie. Wyspa  została silnie ufortyfikowana przez Brytyjczyków w odpowiedzi na rozszerzenie przez Francuzów fortyfikacji i portu w Cherbourg, co poważnie zagroziło dominacji marynarki wojennej Wielkiej Brytanii na Kanale La Manche i południowym wybrzeżu tego kraju. Osiemnaście fortów i baterii zbudowano w celu ochrony Alderney i nowego „portu schronienia  i obserwacji”, który miał być bazą dla brytyjskiej floty przed potencjalną inwazją ze strony Francuzów. 

Wyspy Normandzkie były jedyną częścią Wysp Brytyjskich, która wpadła w ręce wroga, kiedy zostały zajęte przez siły niemieckie w latach 1940–1945. Po masowej ewakuacji ludności Alderney w czerwcu 1940 r. niemieccy żołnierze przejęli wyspę i zaczęli ją umacniać, stanowiła część „Ściana Atlantyku”. Wiele przybrzeżnych stref wojskowych i miejsc w głębi lądu jest nadal widocznych do dziś. Wiele z tych umocnień zostało oczyszczonych i otwartych dla publiczności, dzięki czemu odwiedzający mogą zobaczyć, jak wyglądałoby życie w tym okresie.

INNE na naszej trasie:

Przebieg rejsu

Rejs zaczynamy w marinie w Saint-Quay-Portrieux. Na jachcie mustrujemy w piętek ok godz. 17:00 spędzamy noc w porcie, prowiantujemy jacht, szkolimy się, ustalamy niezbędne zasady panujące podczas rejsu, dzielimy się na wachty i następnego dnia rano (ok. 1000) wyruszamy. Dokładny przebieg rejsu będzie znany na kilka dni przed rozpoczęciem gdy będziemy mieć dane meteo i w oparciu o te dane oraz o tabele pływów i prądów zaplanujemy początkowy kierunek i kolejność odwiedzanych zaplanowanych destynacji. Do portu końcowego (tego samego z którego wyruszymy) dotrzemy już w piątek i opuścimy jacht o 1400.

przewidziana trasa: ok.  200Mm / 40h żeglugi
typ rejsu: rejs pływowy
trudność: łatwy.
doświadczenie: nie wymagane.

Koszt

cena za 1 osobę:
1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 460€ lub 1980zł
(płatne w dwóch równych ratach, pierwsza w ciągu 48h od rezerwacji, druga 2 miesiące przed rejsem)
składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): 100-150€
kaucja zwrotna: 100€

kajuty:
zakwaterowanie w 4 dwuosobowych kajutach
wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera.

Rezerwacja

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza znajdującego się tutaj:

> FORMULARZ ZGŁOSZENIA <

po wypełnieniu online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać kolejnej rezerwacji. 🙂

Inne

załoga: 8 osób

UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.

Transfery

Można lecieć do Brestu, Nantes lub Paryża a z lotnisk komunikacją publiczną lub wypożyczonym samochodem.
Niemniej polecam i sam skłaniam się do następującego rozwiązania:
1.
lot do Paryża w piątek i tam bierzemy samochód z wypożyczalni na 9 dni i jedziemy do Saint-Quay-Portrieux, samochód zostawiamy w porcie, a po rejsie w drodze powrotnej do Paryża jeszcze zwiedzamy. Drogę powrotną na lotnisko na kilka dni (powrót w poniedziałek). W zależności od ilości chętnych jedziemy jednym lub dwoma samochodami. Koszt samochodu na cały okres około 50€ przy 4 osobach.

2.
Można też z Paryża dostać się do Saint-Brieuc szybką koleją TGV (ok. 35€, 3,5h jazdy), a stamtąd komunikacją publiczną, busem lub taxi do portu lub ktoś kto będzie miał samochód odbierze Cię z dworca i przywiezie do portu (na pewno będzie jeden samochód).

Jeśli się zdecydujecie możecie skorzystać z kodów zniżkowych :
100zł na Airbnb: https://www.airbnb.pl/c/slawomirk598?currency=PLN
10€ zniżki na pierwszy przejazd UBERem, zarejestruj się przez ten link:  https://www.uber.com/invite/6us4hxghue
10zł zniżki na Bolt (taxi, działa niemal w całej Europie), kod zniżkowy: GJ8JR rejestracja przez: https://invite.bolt.eu/GJ8JR

Organizacja na rejsie

załogę dzieli​my​ na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu​, a​ chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.

​Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂

co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem

składka burtowa
oprócz kosztu rejsu​ załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność ​(​żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), ponton + silnik do niego.

z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji, wkałdu własnego (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga

kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy, że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)

inne

  • ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
  • zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
  • jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
  • prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie (w ograniczonej ilości więc staramy się oszczędzać)

Jednostka: jacht

Dufour 445 Grand Large

Dane podstawowe

  • Length 14 m
  • Beam 4.30 m
  • Draught 2.2 m
  • Berths 10 (8+2)
  • Cabins 4
  • WC / Shower 2
  • Engine Volvo 75 Hp
  • VHF
  • AIS
  • Radar
  • GPS
  • LOG
  • Electric anchor
  • Bimini top
  • Main fullbaten
  • Genoa furling

skontaktuj się z nami

zadzwoń: +48 733 710 608
lub napisz: sailskipperpl@gmail.com

Loading...

Subskrybuj

aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach.

Obiecujemy że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na tydzień!

Dziękujemy za subskrypcję!