fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

Kuba | archipelag de los Canarreos

lokalny kucharz, epickie plaże, rafy koralowe, turkusowe morze karaibskie, rum i cygara

Kuba to nie tylko największa wyspa Karaibów, to również ponad 4 tys. wysp i raf kryjących się pod tą nazwą. Rejs na 4 katamarany z lokalnym kubańskim kucharzem i przewodnikiem w samym środku sezonu gdy jest tu najmniejsza ilość opadów w ciągu roku i najlepsza pogoda. To najbardziej karaibska część Antyli – spotykają się tutaj wszystkie najważniejsze przymioty które przyciągają nas w te rejony świata: przepiękne, turkusowe morze karaibskie z epickimi plażami, rafy koralowe, najlepszy rum, słynne cygara, przyjaźni ludzie i ten nieeuropejski styl życia na luzie 🙂 pokochacie tą mieszankę 🙂 . Sprawi to, że już zawsze na Karaiby będziecie patrzeć przez ten pryzmat odnosząc każdy ich zakątek właśnie do Kuby. To wystarczający i najlepszy powód żeby tam się udać 🙂 

1.) 2024.02.03 – 2024.02.10 Kuba / archipelag de los Canarreos (rejs nr 2024/6)
2.) 2024.02.10 – 2024.02.17 Kuba / archipelag de los Canarreos (rejs nr 2024/7)

Być może to też ostatni moment żeby zobaczyć ten legendarny skrawek Karaibów – ukształtowany przez Fidela Castro. Pogłębiający się obecnie kryzys systemu jeszcze bardziej dociśnięty przez ostatnią pandemię, zwiększająca się emigracja, powoduje że zmiany wydają się nieuniknione. Wato zobaczyć jeszcze w tej właśnie formie, kraj o którym słyszał chyba każdy. Rejs we flotylli 4 katamaranów, w unikalnej formule, po absolutnie najpiękniejszych zakątkach Kuby wzbogacony o możliwość zwiedzania części lądowej (przed lub po rejsie) wraz z przewodnikiem w języku polskim. Na każdym katamaranie będzie kubański kucharz i przewodnik, sprawią że to będzie inny rejs niż wszystkie inne organizowane przez nas. Powyższy sposób organizacji trochę wymuszają lokalne realia znane tylko tym pamiętającym jeszcze czasy najgłębszej komuny w Polsce. Ale jeśli miałeś przyjemność nie poznać wspomnianych czasów PRLu – doświadczysz istnej podróży w czasie. To przygoda, nie wycieczka „all inclusive”. Bądź gotów na trochę niedogodności ale i niezapomniane doświadczenia, a jeśli jeszcze nie masz doświadczenia w żeglowaniu to również na to że ta forma podróżowanie wciągnie cię bez reszty . To też doskonały moment żeby właśnie zacząć swoją przygodę z żeglarstwem 🙂

archipelag de los Canarreos

Najczęściej podczas zwiedzania wysepek w tym archipelagu jesteśmy jedynymi osobami chodzącymi po tych niesamowitych plażach przyprawiających morze o obłędny odcień turkusu. Występują tu bardzo licznie żółwie szylkretowe i oliwkowe oraz niezliczona ilość ryb i raf koralowych. Nawigacja po tym akwenie jest bardzo specyficzna dlatego będzie z nami lokalny przewodnik, zaklinacz ryb i homarów, które czasami zaprosi do naszego kambuza 🙂 

Przeważają tu wysepki jak Cayo Rosario która jest prawdziwym przepięknym odludziem z budowanej ze skał, kilku palm i plaż z kremowym piaskiem. Przemierzają ją tylko kraby pustelniki i a nad nimi unoszą się sępy 🙂 

Natomiast Cayo Largo, najbardziej znana z tych nieznanych wysp 😉 stanowi prawdziwy raj. Od razu wiadomo dlaczego właśnie tutaj jest tyle hoteli, zauważalnych skojarzeń z rajem jest tu dużo 🙂 Namorzyny, iguany i pelikany tworzą niesamowity krajobraz zwłaszcza na północnym brzegu wyspy. 

Cały archipelag to istnie magiczne miejsce, nie ma takiego drugiego. Cały rejs spędzimy na prawdziwie slow life… kąpieli w nagrzanych płytkich lagunach i przy plażach, liczeniu spadających gwiazd w nocy, obserwacji ryb, snurkowaniu wśród mant i żółwi – które tak samo zdziwione obserwują nas nigdy wcześniej nie widząc czegoś podobnego, kąpielach słonecznych. Nie zabraknie rumby i salsy 😉 Zabraknie czasami tylko zasięgu sieci komórkowej 🙂 Brzmi idealnie na urlop? – no tak właśnie tu jest 🙂 WARTO!

A żeby było jeszcze lepiej, „pod korek”, naszą wyprawę wzbogacamy o możliwość zwiedzania, oczywiście jest to opcja dla chętnych. Dla nich nasz partner KUBA-WYCIECZKI. Mieszkają tam i od lat organizują lądowe tripy tu na Kubie – przygotowali dla nas autorski program, z którego możecie skorzystać w całości lub częściowo lub zrobić to na własną rękę. Idealnie jest przeznaczyć na część lądową 5 nocy. Najlepiej zacząć w Hawanie – tu też najłatwiej dostać się samolotem Tu trzeba przeznaczyć 2 noce, dalej z opcji minimum to Trinidad oraz el Nicho, a kończąc w Cienfuegos  którego starówkę wpisano na listę UNESCO. Tu też zaczynamy i kończymy nasz rejs 🙂 Szczegółowy program zorganizowanego zwiedzania – dla chętnych. Czas wspólnego zwiedzania na lądzie to też okazja do lepszej integracji. 😀

To czas na spróbowanie i poznanie najbardziej znanego kubańskiego rumu, najlepszych cygar Cohiba, odwiedzenie klubów jazzowych i tanecznych 🙂 i posłuchanie duszy Kuby…. Buena Vista Social Club … to będzie niesamowity czas 🙂 

Część lądowa – zwiedzanie Kuby

Dla chętnych (opcja dodatkowa).

Program przygotowany przez Piotra z  www.kuba-wycieczki.pl . Piotr mieszka na Kubie i organizuje tu wycieczki od 2007 roku. Zatem powierzam Was, moja załogo, w dobre ręce. Jestem przekonany, że będzie to przysłowiowa „kropka nad i” naszej Kubańskiej Przygody. Właśnie podczas lądowej przygody najwięcej będziemy mieć kontaktu i sposobności na poznawanie lokalnej kultury i przemiłych ludzi. Gorąco namawiam do skorzystania z tej oferty lub przynajmniej do samodzielnego zwiedzania.

Istnieje możliwość modyfikacji poniższego planu w drodze indywidualnych ustaleń z grupą, wszystko domówimy wówczas na naszej grupie wyjazdowej 🙂 Możesz też skorzystać z tej oferty w ograniczonym zakresie, dostępne opcje znajdziesz tutaj: https://kuba-wycieczki.pl/wycieczki-fakultatywne/

Dzień 1
Przylot do Hawany, spotkanie z rezydentem. Transfer z lotniska do centrum, zakwaterowanie w casas particular na Starym Mieście w pokojach dwuosobowych. Casas particular to kameralne pokoje w hostalach prowadzonych przez rodziny kubańskie, pokoje z łazienkami, klimatyzacja, czysto i z atmosfera. Zwykle w jednym hostalu są dwa, trzy pokoje. Grupa będzie zakwaterowana w kilku hostalach obok siebie.

Jeśli przylot będzie w godzinach przed 20-a, wówczas zdązymy zrobić jeszcze wspólną kolację z rezydentem, przy późniejszym przylocie w hostalu sok i sandwich.

Dzień 2
Zwiedzanie Hawany, Stare Miasto na piechotę, cztery słynne place, pałace arystokracji, bary Hemingwaya, przejazd amerykańskimi kabrioletami, Plac Rewolucji, cmentarz Colon, Lasek Hawański, dzielnice Miramar i Vedado, hotel Nacional. Obiad. Kolacja we własnym zakresie. Opcjonalne (opcja 1) wyjście na koncert Buena Vista +35€od osoby, w cenie 3 drinki. Opcja dodatkowa: wizyta w farbryce cygar +20€ / osoba.

 

Dzień 3
Przejazd do Cienfuegos, po drodze postój na fermie krokodyli oraz przepłyniecie szybkimi łodziami motorowymi przez lagunę na wyspę z rekonstrukcja wioski indiańskiej, obiad, obserwacje kolibrów, postój w centrum nurkowym Cueva de los Peces, możliwość snorklingu na rafie i w otwartej jaskini w dzungli. W Cienfuegos zakwaterowanie w rezydencjalnej dzielnicy Punta Gorda.

Dzień 4
Rano zwiedzanie miasta, potem wyjazd w gory do Parku Narodowego el Nicho, wodospady, laguny do kąpieli, punkty widokowe. Obiad w Parku. Przejazd do Trinidadu, zakwaterowanie w centrum miasta.

Dzień 5
Wycieczka do Doliny Cukrowników, stare hacjendy plantatorów restaurowane przez UNESCO, obiad i zwiedzanie Trinidadu.

Dzien 6
Transfer do Mariny w Cienfuegos.

Po wyokrętowaniu z katamaranu (po rejsie):
Transfer z Cienfuegos do Hawany lub na lotnisko w Hawanie.

 

Program dla grupy minimum 10 osób.
Cena: 580 euro / osoba.

Cena zawiera:
5 noclegów w pokojach dwuosobowych ze śniadaniem, wszystkie transfery ujęte w programie, 4 obiady, kolacja dnia pierwszego, zwiedzanie miast z przewodnikiem polskojęzycznym i opieka na trasie, wstępy do wymienionych atrakcji.

Cena nie zawiera:
kolacji oprócz dnia pierwszego, należy szacować 10 euro za posiłek, wstępu na koncert Buena Vista, dodatkowych napojów i alkoholu.

   

Foto: to oczywiście nie jest nasz środek transportu, ale tak też można przemieszczać się po Kubie 🙂 My jeździmy klimatyzowanym Mercedes Sprinterem:)

Przebieg rejsu

Rejs zaczynamy i kończymy w Cienfuegos, tu też jeśli korzystacie z części lądowej zaczniecie lub skończycie ten etap. Katamarany będą czekały na nas zaprowiantowane, co nie jest łatwą sprawą na Kubie w obecnym czasie. Spotykamy się ok. godz. 17.00, robimy odprawę, krótkie szkolenie i następnego dnia, skoro świt, wyruszamy  najdłuższy odcinek naszego rejsu, wprost na archipelag de los Canarreos. Będą nam sprzyjać pasaty które wieją tu ze stałą siłą i kierunkiem przez 90% czasu. Kolejność wysp które odwiedzimy będzie zależała od warunków meteo.

Nasz plan obejmuje:

Cayo Guano del Este, Cayo de Dios: Latarnia morska, kąpieliska, kolonia lęgowa Darting, snorkeling na rafie z wielką różnorodnością ryb i homarów.

Cayo Largo: Drobny piasek, białe plaże, naturalne baseny, bardzo czysta woda. Turystyka międzynarodowa ze sklepami, hotelami, restauracjami, życiem nocnym, centrum nurkowym, marina z zaopatrzeniem w wodę i olej napędowy, sklep, możliwości zakupów, różne miejsca wycieczek.

Kampusy Cayo: Rezerwat przyrody, bogata roślinność. Obserwacja zwierząt, plaża, snorkeling, stacja wędkarska, snorkeling na rafie z bogactwem ryb i homarów

Kanal von Rosario und Cayo Canties: Rezerwat przyrody ze stacją badawczą, stacją hodowli małp, lasami namorzynowymi, snorkeling na rafie z dużymi rybami i bogactwem homarów. Na wschód od niej piękna piaszczysta plaża, po południowej stronie Cayo Rosario.

Cayo Sigua: Małe osłonięte kotwicowisko na małej grupie skalnej, piękna rafa koralowa do snorkelingu, kotwicowisko rybaków, bardzo czysta woda.

Nördlich von Cayo Sigua: Cayo Diego Pérez – Kotwicowisko wyspy Ernst Thälmann na Cayo Diego Pérez, następnie Ernst-Thälmann-Insel, które Fidel Castro 1972 symbolicznie oddał NRD.
Szczególnie piękne, wysadzane sosnami plaże, obserwowanie wolno żyjących legwanów i ptaków.

Cayo Sal: Bezludna wyspa z samotną palmą w centrum, rafy koralowe, plaża, różnorodne ptactwo, snorkeling na rafie z bogactwem ryb i homarów

Do portu końcowego, tego samego z którego wyruszmy tydzień wcześniej dotrzemy późnym wieczorem przedostatniego dnia rejsu i rano opuścimy katamaran.

2 rejsy, obydwa na 4 katamarany, w grupie 32 osób:

1. 2024.02.03 – 2024.02.10 Cienfuegos / de los Canarreos (rejs 2024/6)
2. 2024.02.10 – 2024.02.17 Cienfuegos / de los Canarreos (rejs 2024/7)

8 dni (7 nocy) około 230Nm (40h żeglugi / 8 dni)

Niezbędne dokumenty:
paszport z terminem ważności przynajmniej pół roku od daty końcowej pobytu na Kubie,
karta turysty (wiza, pozwolenie na wjazd) do nabycia w biurach podróży, np. tutaj: https://kuba-wiza.pl/pl/zamow-wize

Szczepienia:
brak wymogu, zalecenia.

Charakter rejsu

Rejs turystyczny szkoleniowo-stażowy, to znaczy że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie nauka i praktyka oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.

W planie nocne postoje w portach i na kotwicy. Dużo okazji do zwiedzania, kąpieli, nurkowania, całodniowe postoje w ciekawych miejscach.

To Karaiby

…życie toczy się tam własnym tempem i nierzadko pewne procesy są niepojęte dla europejczyków 🙂 Oczywiście jest tam cywilizacja ale czasami z różnych względów, być może, będziemy musieli zmienić trasę. Powyższe opisy tras należy traktować jako ramowy i choć jeszcze nigdy nie zdarzyło się zmienić go radykalnie, to  zawsze może być ten pierwszy raz. Ale spokojnie, jesteśmy na to przygotowani zawsze 🙂 no i jedno jest pewne – gdziekolwiek nas nie poniesie… będzie zjawiskowo i wspaniale pośród epickich plaż, palm, raf koralowych i majfrendów z paciorkami 🙂

Ahoj przygodo! 🙂

Teraz podróżuj na nasze rejsy NO STRESS, przygotowaliśmy dla Ciebie ubezpieczenie na wypadek rezygnacji lub przerwania z podróży w różnych ważnych przyczyn losowych, również z powodu zachorowania i wielu zdarzeń losowych które spotkają Ciebie lub Twoją rodzinę. Rozwiązanie to doskonale sprawdziło się podczas pandemii – również z powodu pozytywnego wyniku testu lub zachorowania COVID. Tutaj dowiesz się więcej: https://sailskipper.pl/ubezpieczenie-na-wypadek-rezygnacji-z-podrozy/

Ceny

koszt za 1 osobę:

  • cena za 1 osobę:
    zależnie od wybranego katamaranu (opisy jednostek na dole strony) mamy dostępne następujące opcje:

     

  • Lagoon 421 (2015): 4 kabiny dwuosobowe z łazienkami:
    1250€ / za 1 miejsce w kabinie dwuosobowej z łazienką

  • Lagoon 440 (2007): 4 kabiny dwuosobowe z łazienkami:
    1150€ / za 1 miejsce w kabinie dwuosobowej z łazienką

  • Bahia 46 (2004)
    4 kabiny dwuosobowe z łazienkami + 2 pojedyncze koje bez kabiny:
    1150€ / za 1 miejsce w kabinie dwuosobowej z łazienką
    990€ / 1 miejsce na koi jednoosobowej

    (płatne w 3 ratach: 1. w ciągu 48h od rejestracji 2. do 1.08.2023, 3. do 1.11.2023.)

  • koszt za miejsce w kabinie jednoosobowej skipperskiej: -20%
  • składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): ok 150€
  • kaucja zwrotna: 100€

kajuty:

  • Wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera.
  • Jeśli wybierasz się sama/sam co do zasady dzielimy kajuty na męskie i żeńskie więc dostaniesz miejsce w odpowiedniej kajucie.
  • Kajuta dwuosobowa dla jednej osoby na wyłączność: +100% ceny
  • Kajuta z łazienką na wyłączność: +100€ x2 (2 osoby)

Rezerwacja

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza znajdującego się tutaj:

>>> FORMULARZ – ZGŁOSZENIE NA REJS

po wypełnieniu online i przesłaniu go do nas potwierdzimy, Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać kolejnej rezerwacji. 🙂

Inne

Flota 4 katamaranów, lokalny kucharz na każdym katamaranie.
Komandor rejsu i kapitan Lagoon 421: Sławomir Korba, kpt. PZŻ

UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego. 

Transfery

Najlepiej polecieć do Hawany, jest duży wybór lotów zarówno z Polski jak i z wielu miast Europy, z USA może być kłopot i choć się da to mniej kłopotu jest jeśli polecisz np. przez Kanadę.

lot na Kubę

Do Hawany można lecieć np. Air France / KLM, LOT, Lufthansa, Swiss, Turkish, Iberia, AirEuropa, są też czartery i wielu przewoźników z innych europejskich miast 🙂 Na prawdę nie jest trudno tam się dostać 🙂

z Madytu:
https://www.w2fly.es/
https://www.iberojet.com/
https://www.iberojet.com/

Ceny biletów spokojnie można kupić bez zbytniego szukania już od 550€, oczywiście im wyższa klasa linii tym drożej.

transfer na Kubie

Do mariny mogę zorganizować Wam transport na Kubie w zasadzie z dowolnego miejsca, oczywiście im więcej osób tym ekonomiczniej. Ceny transferu prywatnego np. z Hawany od 20 do 60€ za osobę. Jeśli będziecie w grupie zwiedzającej Kubę  z naszym partnerem – wówczas będzie jeszcze łatwiej. Program zwiedzania będzie tak zorganizowany że na koniec dotrzecie do naszej mariny 🙂 

Kuba / przygotowanie do podróży

Kuba jest celem podróży, który wielu gości uważa za zaskakująco nieskomplikowany. Nie są wymagane żadne wizy ani szczepienia, dzięki czemu wyjazd na Kubę można rozpocząć bardzo spontanicznie. Kto ma dolary amerykańskie w małych nominałach, będzie w stanie bardzo szybko rozwiązać większość problemów. Kubańczycy są mistrzami w codziennym zastępowaniu organizacji improwizacją i perfekcji oraz uczynnością. Podróżnik powinien przynieść trochę zrozumienia dla tego i że verdes, zielone banknoty dolarowe, są absolutną koniecznością do przetrwania.

Dokumenty
Paszport, który musi być ważny jeszcze co najmniej sześć miesięcy, plus karta turystyczna (25 euro, sprzedawana przez biura turystyczne, np. www.kuba-wiza.pl) wystarcza na pobyt do 30 dni i może zostać przedłużony raz na Kubie.

Imigracja/Cła
Odprawa graniczna łączy procedury żelaznej kurtyny z karaibskim urokiem, co dla gości z „krajów Schengen” jest nie lada odmianą. Twój bagaż zostanie prześwietlony przez kubańskie służby celne przy wjeździe i wyjeździe, więc lepiej przestrzegaj przepisów i ulg, które i tak mieszczą się w przepisach międzynarodowych. Jeśli któryś z funkcjonariuszy – zazwyczaj kierowany zza kulis – przeszuka Twoje torby, zrobi to z wyselekcjonowaną uprzejmością i kilkakrotnie przeprosi za niedogodności. Import urządzeń GPS, telefonów bezprzewodowych, radioodbiorników krótkofalowych i jakiegokolwiek sprzętu satelitarnego jest zabroniony.

Pieniądze
Kuba zmieniła system pieniężny na początku 2021 roku. Teraz na Kubie można używać tylko peso kubańskiego. W banku dostajesz około 24 pesos za każdego dolara amerykańskiego. Jadąc z Europy lepiej zabrać na Kubę gotówkę w euro. Wymiana pieniędzy na ulicy jest zabroniona. Od wiosny 2021 roku wiele miejsc turystycznych akceptuje tylko karty kredytowe lub gotówkę w dolarach amerykańskich.

Dlatego zalecamy zabranie ze sobą jednej lub dwóch kart kredytowych oraz gotówki w dolarach amerykańskich lub euro.

Od 2017 roku w kubańskich miastach można znaleźć wiele bankomatów. Tam możesz otrzymać niewielkie sumy gotówki za pomocą karty kredytowej lub europejskiej karty EC.

Amerykańskie karty kredytowe amerykańskich banków nie działają na Kubie, ponieważ Stany Zjednoczone nie zezwalają na płacenie nimi na Kubie. Nie zabieraj więc ze sobą karty Diners Club ani karty American Express.

Wymiana
Gotówkę można łatwo wymienić w bankach. Czeki podróżne i karty kredytowe wydawane przez amerykańskie banki nie mogą być używane ze względu na amerykańską blokadę. Rozwija się sieć bankomatów/bankomatów.

„Blokada”
Amerykańskie embargo handlowe bardzo skutecznie utrzymuje kubańskie towary z dala od USA, powodując w ten sposób poważny brak twardej waluty na Kubie. Jednak przez Kanadę i Meksyk, najważniejszych partnerów handlowych Kuby, do kraju docierają wszystkie zachodnie towary, a nawet oryginalne amerykańskie marki, takie jak Coca Cola. Nawiasem mówiąc, zgodnie z obecnym prawem Amerykanie mogą podróżować na Kubę, ale nie mogą tam wydawać pieniędzy… więc nie zdziw się, jeśli znajdziesz w marinach wiele jachtów pływających pod flagą z gwiazdami.

Telefony
Sieć mobilna jest obecnie bardzo dobrze rozwinięta, możliwy jest roaming, a zasięgiem sieci objęte są wszystkie miasta i niemal wszystkie miejscowości w kraju. Ceny roamingu wynoszą 3 euro za minutę połączeń do Europy. Lokalni operatorzy sieci sprzedają karty przedpłacone obywatelom Kuby. Połączenia krajowe z kubańskich telefonów na kartę są stosunkowo tanie. Wskazówka: za niewielką opłatą lokalny mieszkaniec może zezwolić Ci na wykonywanie lokalnych połączeń za pomocą swojego telefonu komórkowego.

Internet
We wszystkich miastach hotspoty WLAN są teraz instalowane w lokalizacjach centralnych. Za opłatą 2 CUC (od 2016 r.) można surfować przez godzinę za darmo. Dostęp do Internetu umożliwia również VPN i inne bezpieczne transfery, takie jak SSL czy bankowość internetowa. Karty przedpłacone są zwykle kupowane bezpośrednio na terenie hotspotu. W pobliżu zawsze jest ktoś, kto sprzedaje karty, a także pomaga w konfiguracji na telefonie komórkowym, tablecie lub notebooku.

Zdrowie / Szczepienia
Aby wjechać na Kubę, nie są wymagane żadne szczepienia, jeśli przyjeżdża się z Europy lub Ameryki Północnej. Kuba jest wolna od malarii . Pomimo dotkliwego braku importowanych leków, służba zdrowia cieszy się znakomitą reputacją, hotele posiadają gabinety zabiegowe z pielęgniarkami i lekarzami. Cudzoziemcy muszą płacić za leczenie w twardej walucie, więc nie zapomnij o ubezpieczeniu. Unikaj wody z kranu oraz niegotowanej i nieobranej żywności, zabierz ze sobą ochronę przed słońcem i komarami oraz osobiste lekarstwa!

Zdjęcie i film
Kuba to marzenie każdego fotografa, a Kubańczycy to utalentowani i otwarci „aktorzy”. Praktyczna zasada: oszacuj swoje zapotrzebowanie na filmy, a następnie przynieś co najmniej dwa razy więcej. Karty SC nie są łatwe do znalezienia w sklepach.

Podróżowanie indywidualnie
Wypożyczając samochody, które są drogie i nie zawsze bardzo dobrze utrzymane, śpiąc w prywatnych domach (casas specifices) i jedząc w prywatnych restauracjach (paladares) nie stanowi to żadnego problemu – możesz się swobodnie poruszać i zawsze spotkasz pomocnych Kubańczyków. Weź ze sobą dobry przewodnik i mapę drogową.

Organizacja na rejsie

To wyjątkowy rejs, nie mamy tu wachty kambuzowej, a wachta nawigacyjna będzie tylko na katamaranie prowadzonym przeze mnie, Na Lagoon 421. Tu też możesz zdobyć niezbędny staż (PZŻ) i pouczyć się żeglować. Mamy kucharza na każdym katamaranie więc poza drobną pomocą nie będziesz musiał siedzieć w kambuzie 🙂 

​Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce i sprawach światopoglądowych 🙂

Co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem

Składka burtowa
Oprócz kosztu rejsu​ załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność ​(​żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są 🙂 ), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie katamaranu, sprzątanie po rejsie, podatek turystyczny, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru​).

z kasy jachtowej opłacamy:
– wyżywienie
– ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja wynosi 100€ zamiast 450€)
– opłaty portowe
– opłaty odpraw celno-paszportowych
– paliwo
– silnik zaburtowy
– końcowe sprzątanie
– inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga

kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym  załogi i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)

inne

  • ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 150 zł za tydzień
  • zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
  • jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
drobnym druczkiem

Składka burtowa jest oszacowana w oparciu o realne koszty, oczywiście, jeśli załoga zdecyduje, iż codziennie jemy homary – to pewnie nie wystarczy 😉 Natomiast jeśli chodzi o tzw. normalne zakupy, dobre jakościowo, nie najtańsze ale też nie drogie – to zawsze wyrabiamy się w założonej składce. Najczęściej jednak zdarza się nadwyżka i po rozliczeiu na koniec rejsu – zwrot. Dopłata natomiast najczęściej zdarza się gdy załoga ze składki decyduje o płatności za np. wynajem samochodów podczas wspólnego zwiedzania czy też wspólne obiady w tawernach. Składką dysponuje jedna osoba, wybrana spośród załogi na początku rejsu – i ona też koordynuje zakupy bo wie (rozliczając zakupy), kto co i kiedy kupował żeby nie dublować zakupów i nie kupować rzeczy niepotrzebnych.

zakupy

– wydawanie jej koordynuje osoba trzymająca kasę jachtową (burtową, składkę). Staramy nie dać się ponieść zakupom na kolorowych straganach uzupełniając zaopatrzenie 😉 na Kubie potafi być drogo i bardzo drogo szczególnie w takich miejscach. Inna sprawa, że o zaopatrzenie na Kubie niezwykle trudno, dlatego zakupy zrobimy zamawiając zaprowiantowanie katamaranów przed rejsem. Ważnym elementem będzie rum i niektóre artykuły spożywcze, które później będziemy wymieniali na ryby i owoce morza od napotkanych majfrendów. Te ostatnie będą ważnym elementem naszej diety podczas rejsu 🙂

na co idzie składka

Zmiennych jest wiele, dużo zależy od pory roku, akwenu, rodzaju i typu jednostki, armatora – ceny są umowne i wszędzie jest inaczej ale podobnie i kwoty są również podobne. Te dodatkowe koszty, które opłacamy ze składki poza zaprowiantowaniem, wyglądają zazwyczaj następująco:

  • tzw. transit-log – zawiera podatki turystyczne, opłaty związane z mustrowaniem załogi jeśli wymaga tego prawo również na policji portowej, niektórzy pobierają opłatę za „podpisanie” listy załogi i przygotowanie dokumentów do władz portowych, np. Grecja: ok. 100-200€ / z góry / rejs
  • sprzątanie po rejsie zależnie od wielkości i typu jednostki: 150-300€ / z góry / rejs
  • silnik zaburtowy do pontonu 80-150€ / tydzień (rejs)
  • ubezpieczenie depozytu / zmniejszenie udziału własnego: 40-50€ / dzień rejsu
    dzięki temu depozyt wynosi ok. 500€ – zależnie od rejsu – zamiast 6.000€. I do tej kwoty (ok.500€) odpowiadamy finansowo – dlaczego? Podczas rejsu wszyscy stanowią załogę i w podziale na wachty – rotacyjnie – odpowiadamy za nawigację (zawsze pod czujnym okiem kapitana). Więc jesteśmy zobowiązani do obserwacji wypatrując czy to sieci czy innych pływających przeszkód na naszym kursie. Czasami niestety zdarzy się, komuś (może Tobie) że wypadnie np. materac za burtę, zgubi ktoś ręcznik armatorski czy potłuką się talerze przy przechyle bo ktoś nie domknął szafki… za tego typu zdarzenia odpowiadamy do wysokości kaucji – warto? Uważam że warto i zawsze robimy takie ubezpieczenie choć statystyki mówią żę 1 raz na 200rejsów.
  • paliwo: tu największa niewiadoma, bywało, że podczas tygodnia zużywamy 20 a czasami, że 150 litrów – zazwyczaj ok. 80l / tydzień
  • wyżywienie ok 200-300€ / tydzień / 10 osób (w Europie)
  • zwyczajowo, zgodnie z tzw. dobrą praktyką żeglarską, kapitan i kucharz nie uczestniczy w składce – co za tym idzie ich wyżywienie jest na „głowie” załogi (jest to również umowie). Więc jeśli posiłki jemy poza naszą jednostką – osoba dysponująca składką uiszcza za nich opłatę w tawernie (rachunek), podobnie – jeśli chcecie, żeby kapitan z Wami pojechał zwiedzać i służył swoim doświadczeniem w miejscu gdzie akurat się zatrzymujemy i w czasie przezanaczonym na czas wolny / zwiedzanie – zawsze możecie o to poprosić – i jeśli pozwolą mu na to obowiązki – na pewno się zgodzi, wówczas należy za niego zapłacić. Choć te rzeczy wydają się oczywiste dla każdego kto już żeglował to na rejsie są też osoby, które pierwszy raz będą z nami płynąć i dopiero poznają nasze zwyczaje, tradycję zwaną Dobrą Praktyką Żeglarską.
depozyt

Rozliczamy po rejsie, czasami nie oznacza to, że natychmiast po zejściu z pokładu… czasami wymaga to kilku dni, godzin. Należy o tym uprzedzić choć dzieje się to niezwykle rzadko gdy armator nie odblokowuje natychmiast depozytu. Zdarza się to najczęściej w sytuacji gdy rejs kończymy nie w porcie z którego wyruszaliśmy lub gdy armator nie zdoła sprawdzić do końca jachtu przy przekazaniu – zawsze wymaga dużo większego zaangażowania specjalistów (np. nurka, mechanika) niż np. w przypadku samochodu w wypożyczalni. A te czynności muszą wykonać za każdym razem ze względu na bezpieczeństwo nasze i następnych załóg. Czasami też zdarzą się jakieś potrącenia, zniszczenia, usterki zawinione przez nas i na czas nie otrzyma (armator) wyceny z naprawy / zakupu brakujących elementów.

W takiej sytuacji – gdy następuje opóźnienie w zwrocie depozytu – Organizator po uwolnieniu depozytu bądź jego rozliczeniu z armatorem – niezwłocznie wyśle Ci przelew. Jeśli nie masz konta w EUR – nie przejmuj się, Organizator wyśle to na konto, z którego przyszła płatność za Twój rejs, po dobrym kursie.

Jednostka

katamaran 1&4: Lagoon 421

  • Year 2015 / 2010
  • overall lenght 12,61 m
  • beam 7,50 m
  • draft 1,20 m
  • displacement 11,7 t
  • mainsail 62 m2
  • genoa 38 m2
  • engines (diesel) 2 x 40 PS
  • diesel 700 l
  • water 800 l
  • bathrooms 4
  • cabins/berths 4+1/8+1
  • max. person 9
  • lazyjacks mainsail
  • roller furling genoa
  • electric anchor windlass
  • bimini
  • dinghy with outboard
  • autopilot
  • GPS
  • CD player
  • 4 bathrooms
  • electric refrigerators
  • 220 V board electricity

    katamaran 2: Lagoon 440

    • Year 2007
    • overall length 13,61 m
    • beam 7,70 m
    • draft 1,30 m
    • displacement 10,5 t
    • mainsail 74 m2
    • genoa 42 m2
    • engines (Diesel) 2 x 57
    • PS (2019)
    • diesel 2 x 325 l
    • water 3 x 300 l
    • bathrooms 4
    • cabins/berths 4+2/8+2
    • max. persons 10
    • lazyjacks mainsail
    • roller furling genoa
    • electric anchor windlass
    • fixed composite bimini
    • steering on flybridge
    • forword cockpit
    • dinghy with outboard
    • autopilot
    • GPS chart plotter
    • CD player
    • 4 bathrooms
    • electric refrigerator
    • 220 V board electricity
    • solar panel

    katamaran 3: Bahia 46

    • year 2004
    • overall length 14,00 m
    • beam 7,30 m
    • draft 1,30 m
    • displacement 9,5 t
    • mainsail 72 m2
    • genoa 51 m2
    • engines (Diesel) 2 x 38 PS
    • diesel 400 l
    • water 860 l
    • bathrooms 4
    • cabins/berths
    • 4+2+2/8+2+2
    • max. persons 12
    • lazyjacks mainsail
    • roller furling genoa
    • electric anchor windlass
    • bimini
    • dinghy with outboard
    • autopilot
    • GPS
    • CD player
    • 4 bathrooms
    • 3 electric refrigerators
    • generator 6,5 kWh
    • 220 V board electricity

    skontaktuj się z nami

    zadzwoń: +48 733 710 608
    lub napisz: sailskipperpl@gmail.com

    Subskrybuj

    aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach. Obiecujemy, że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na kilka tygodni! :)

    Dziękujemy za subskrypcję!