Cabo Verde / Wyspy Zielonego Przylądka
Ostatni raj na Atlantyku
23-30.01.2022 Cape Verde (rejs nr 2022/4)
z Sal przez: São Nicolau, Santa Luzia, São Vicente, Santo Antão
Tropiki, ta sama szerokość geograficzna co Karaiby ale… brak tu wciąż masowej turystyki. To dlatego wyspy te niepodległe dopiero od 1975 roku nazywane są ostatnim rajem na ziemi. Ich ludność w większości stanowią gościnni Kreole – afrykańsko-portugalscy potomkowie byłych kolonizatorów, to swoista mieszanka Afryki, Portugalii i Brazylii. Tworzy je 10 wysp będących celem naszego rejsu oraz mniejszych 8 wysepek. Każda z nich jest skrajnie różna i warta poznania, począwszy od niemal pustynnego krajobrazu tworzącego na styku oceanu niekończące się turkusowe plaże skończywszy na porośniętych soczystą zielenią wysokie góry. To mieszanka dużo bardzie urozmaicona niż Wyspy Kanaryjskie ale ten „klimacik” który tworzą lokalni mieszkańcy jest niepowtarzalny. To skrajnie egzotyczna mieszanka tak różna od europejskiej przyrody i kultury.
Króluje tu kreolska kuchnia bogata w ryby, nie brakuje tu tuńczyków, marlinów, langust i homarów. Ceny podstawowych produktów często są niższe od tych w Polsce, a owoce morza – ich jakość i świeżość nie ma sobie równych. Kokosy, papaje ..owoce które gotują się w słońcu – ich smak poznajemy tu na nowo 🙂
Sal
Wyspa-plaża, niema całkowicie płaska poprzetykana wzniesieniami wygasłych wulkanów – to raj dla poszukiwaczy plaż, dlatego też głównie tu przybywają turyści w poszukiwaniu wody i piasku, Tu zaczniemy nasz rejs.
São Nicolau
Z portugalskiego: Święty Mikołaj – patron żeglarzy tak przy okazji, no nie da się tu nie zawinąć 😀 Spokojna i wciąż mało znana wyspa z przepiękną przyrodą i typowo rolniczym obliczem, gdzie rozwija się modna w ostatnich latach agroturystyka. Dwie atrakcje na wyspie zakwalifikowane zostały do siedmiu cudów Wysp Zielonego Przylądka: Park Przyrody Monte Gordo i Plaża Carbeirinho.
Santa Luzia
Jedyna niezamieszkała wyspa w Archipelagu Zielonego Przylądka, wchodząca w skład grupy Wysp Zawietrznych. Leży pomiędzy wyspami. Mieszkający tu rolnicy porzucili wyspę w XVIII w. później służyła także pustelnikom. Wyspa stanowi rezerwat przyrody, dzięki braku ingerencji człowieka zachowała przepiękne, białe piaszczyste plaże i krystalicznie czystą wodę.
São Vicente
Wyspa charakteryzuje się zróżnicowanym krajobrazem z górami i płaskimi obszarami. Wybrzeże posiada piękne plaże oblewane turkusowymi wodami Oceanu Atlantyckiego. Na wyspie popularne są sporty wodne, jazda na rowerze i jazda konna. Głównym miastem jest Mindelo z dobrze zachowaną architekturą kolonialną. Położone jest malowniczo wśród gór. Jest to stolica kulturalna wyspy.
Santo Antão
to najdalej na zachód wysunięta wyspa całej Afryki. Zbudowana jest z materiału wulkanicznego Zachwyca nietuzinkowymi krajobrazami. Ich różnorodność i magia zadziwi każdego. Pasmo górskie dzieli ją na część południową i północną. Ta pierwsza ma charakter wręcz pustynny z głębokimi dolinami, a druga jest niesamowicie zielona. Santo Antão to raj dla miłośników gór i pięknych widoków. Pomiędzy wioskami Ponta do Sol i Cruzinha prowadzi popularny szlak pieszy o długości około 15 kilometrów, gdzie można zobaczyć m.in. malowniczą osadę Fontainhas z kaskadowymi uprawami i kolorową zabudową.
Boa Vista
Ta “pustynna” wyspa jest najbardziej piaszczystą z całego archipelagu i określana “Saharą Wysp Zielonego Przylądka”. Znana jest z żółwi morskich, może pochwalić się 60 km białych plaż, często wręcz dziewiczych. Mieszkańcy wyspy są życzliwi. Można spędzić tutaj spokojnie i błogo czas, z dala od zgiełku. Wyspa kryje ciekawe miejsca do zobaczenia, koniecznie wioska Rabil czy miasto Sal Rei.
Maio
Tu podobno mieszkają najprzyjaźniejsi z mieszkańców wszystkich Wysp. Znane jest ze swych rozległych lasów, które są rzadkością na Wyspach Zielonego Przylądka. Pagórkowate krajobrazy, wapienne doliny, palmy i wydmy.
Santiago
Stolicą i jednocześnie największym miastem Republiki Zielonego Przylądka jest Praia, położona na południu wyspy Santiago. Stanowi port handlowy i rybacki. Centrum z kolonialną architekturą wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wokół dzielnicy Plato skupiają się takie zabytki jak Pałac Prezydencki, kościół Nossa Senhora da Graca i Palacio da Cultura. Miejski bazar przyciąga przeróżnymi egzotycznymi owocami i pamiątkami.
Fogo
Praktycznie cała wyspa Fogo jest podwodną górą, zwaną Cadamosto. Słowo fogo oznacza ogień. Główną atrakcją jest Pico do Fogo, czyli imponujący stratowulkan, otoczony stromą i szeroką kalderą. Jest to najwyższy szczyt Republiki Zielonego Przylądka. Ma wysokość 2829 m n. p. m. U jego stóp leży wioska Chã das Caldeiras. Można wejść na sam szczyt, a nawet na dno wciąż aktywnego krateru. Największą miejscowością i ośrodkiem turystycznym Fogo jest São Filipe, czyli historyczne miasteczko o zachowanej kolonialnej architekturze.
Brava
to najmniejsza zamieszkała wyspą w archipelagu i najbardziej wysunięta na południe. Ze względu na wysoką, klifową linię brzegową, ale warto ją zobaczyć ze względu na ciekawe krajobrazy, które ucieszą zwłaszcza miłośników gór. Jej głównym ośrodkiem jest Vila Nova Sintra. Niemal cała wyspa jest stratowulkanem.
Przebieg rejsu
23-30.01.2022
Wyspy Zielonego Przylądka / Cabo Verde (nr 2022/2)
rejs dużym jachtem
z Sal przez: São Nicolau, Santa Luzia, São Vicente, Santo Antão
długość rejsu: ok. 220 Mm / 7dni (ok. 30Mm / dzień)
łącznie ok. 40h żeglugi / 7 dni
Startujemy i kończymy rejs z wyspy Sal w Port Palmeria (o tutaj), port to oczywiście pewien eufemizm, jacht będzie stał na boi do którego dostaniemy się naszym pontonem 🙂 Na jachcie meldujemy się w niedzielę o godz. 17:00, prowiantujemy jacht, spędzamy noc w porcie, a następnego dnia rano wyruszamy. Co do zasady żeglujemy w dzień, ale nie unikniemy nocnego żeglowania, warto wówczas przepłynąć te największe odległości dzielące wyspy. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty na kotwicy. Wymienione miejsca to propozycje gdzie warto zawinąć ale jeśli warunki meteo lub kondycja i chęci załogi będą inne, wówczas zmienimy trasę i ograniczymy ją do tych najważniejszych punktów czyniąc trasę rejsu jak najmniej uciążliwą i bezpieczną. Rejs kończymy w tym samym miejscu, w którym zaczniemy. Dotrzemy tam 21.01 w sobotę ok. 17.00, a w niedzielę ok. 9:00 opuszczamy jacht.
Charakter rejsu
Rejs szkoleniowo-stażowy z elementami turystyczno-krajoznawczymi, to znaczy że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane – ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.
Koszt
cena za 1 osobę:
1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 550€ lub 2550zł
(płatne w 2 ratach 50% w ciągu 48h od rejestracji oraz 50% na około miesiąc przed rejsem)
składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): 16 000CVE (150€)
kaucja zwrotna: 50€
kajuty:
wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera
REJESTRACJA / REZERWACJA REJSU
rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza klikając na poniższy przycisk
po wypełnieniu formularza online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂
Inne
załoga: 10 osób
UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.
Transfery
koszt biletu w dwie strony to zależnie od okresu i promocji od 1600 do 2500zł, średnio za 2200udaje się zawsze kupić już z bagażem.
szukamy lotów na lotnisko na wyspie Sal (SID)
wyszukiwarka KAYAK (link do wyników tutaj)
linie czarterowe:
ITAKA
TUI warto poszukać też u zagranicznych oddziałów TUI (Belgia, Niemcy..)
TAP https://book.flytap.com/
UWAGA
loty z TUI Polska odbywają się w niedzielę dlatego termin uległ zmianie na dogodny: 23-30.01.2022
ja osobiście lecę do Lizbony tanią linią a stamtąd TAP, na pewno też będę leciał kilka dni przed lub po rejsie 🙂
Transfery między lotniskiem a portem:
Taxi lub bus (jeśli będziecie docierać większymi grupami) – te środki komunikacji są tam na prawdę tanie.
Polecam opcję z pozostaniem przed/po rejsie kilka dni, noclegi i samochody nie są drogie, to super okazja do zwiedzania przy tzw. okazji. 🙂
Organizacja na rejsie
załogę dzielimy na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jeśli mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu, a chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.
Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂
co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem
składka burtowa
oprócz kosztu rejsu załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność (żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru.
z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga
kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)
inne
- ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
- zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
- jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
- prysznic bierzemy na lądzie… ale nie liczcie na porty
- marina po drodze będzie tylko jedna, kąpać można się w hotelach, łaźniach publicznych itp. to nieco inne niż europejskie standardy, ale właśnie po to przecież tam płyniemy, poznać tą egzotykę 🙂
Inne ważne
Dokument podróżny: PASZPORT
Waluta: escudo Republiki Zielonego Przylądka (cve)
Język urzędowy: portugalski
Wiza: od 2018 r. nie jest wymagana dla wszystkich posiadaczy paszportów Unii Europejskiej.
Szczepienia: nie są wymagane
Od 2019 r. Republika Zielonego Przylądka zniosła obowiązek wizowy wobec obywateli UE, w tym także Polski. Osoby podróżująjaće do Republiki Zielonego Przylądka powinny zarejestrować się na specjalnej platformie: www.ease.gov.cv najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem podróży, podając wymagane dane z paszportu, planowany okres pobytu (od-do), nr lotu i miejsce pobytu. Wprowadzono jednocześnie obowiązkowy podatek lotniskowy (Airport Security Tax) w wysokości 3400 escudos (ok.31 Euro), który można opłacić online (do 5 dni przed lotem), przez pośrednika turystycznego lub na lotnisku po przylocie.
https://www.gov.pl/web/dyplomacja/republika-zielonego-przyladka
Jednostka: jacht
Bavaria 51 Cruiser
Dane podstawowe
- Length over all m 15.50
- Beam m 4.49
- Draft m 2.10Engine 75 HP VOLVO
- Gasoline tank L 320
- Water tank L 700
- Deck shower
- Spray hood
- 5 Cabins + dinette
- Berths 10+2
- 3 WC with shower and hot water
- Bimini Top
- Electrical windlass
- Electronic autopilot
- Cartographic GPS
- Echo Sounder
- Furling Main Sail
- Furling Genoa
- Radio cd player
- Bow Thruster
- Electricity on board 12V and 220V
- Cable 220 V + inverter
- Dinghy m. 2,70