fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

Beurtveer

regaty w klasycznym stylu historycznym żaglowcem

Harlingen – Workum – Amsterdam

Morze Wattowe, kanały, śluzy / Holandia

16-21.10.2022 (rejs nr 2022/42)

Harlingen – Teshering (regaty) + Texel, Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog

[ album ze zdjęciami (z regat) z edycji 10.2021 ]
[ album ze zdjęciami z edycji 08.2021 ]
[ album ze zdjęciami z edycji 08.2018 ]
[ album ze zdjęciami z edycji 04.2017 ]

Nasz rejs zaczynamy w Harlingen, stamtąd 

 

Beurtveer

 

Celem regat jest jak najszybsze przepłynięcie z Workum do Amsterdamu i z powrotem z pasażerami na pokładzie. Ale nie bez uprzedniego odwiedzenia obowiązkowych i opcjonalnych portów w IJsselmeer i Markermeer i to bez użycia silnika. Ale to nie wszystko, czas na krótkie wyjaśnienie.

Do kilku godzin przed startem kapitanowie mogą myśleć o wytyczonej trasie, którą próbują dostać się do Amsterdamu i z powrotem. Muszą przekazać ten wybór na papierze kierownictwu zawodów. Do wyboru jest kilka opcji taktycznych. Na przykład, jeśli w drodze powrotnej zdecydują się przejść przez śluzy Enkhuizen, w drodze powrotnej będą musieli przejść przez Lelystad. Dozwolone jest również dwukrotne przejechanie Lelystad, ponieważ jest to dłuższa trasa i często daje niewiele czasu. A jednak ten wybór to tylko wierzchołek góry lodowej.

Beurtveer to gra taktyczna, w której masz do wyboru pięć tras, w których obowiązkowe są porty Workum, Medemblik, Lemmer, Lelystad, Enkhuizen i Amsterdam. Ponadto można również odwiedzić szereg opcjonalnych portów, a mianowicie Blocq van Kuffeler, Hoorn, Urk i Volendam. Ten, kto najszybciej dotrze do wszystkich portów, bez używania silnika, może nazwać siebie zwycięzcą Beurtveera. Aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu, ważne jest zatem, aby w każdym przypadku zacumować we wszystkich portach i nie musieć jeździć na silniku. Bo nawet jeśli jesteś najszybszym żeglarzem, ale płynąłeś przez 1 minutę, z definicji nie wygrasz Beurtveera.

Kolejność wpływania jednostek do portów może ulec zmianie do dwóch godzin po starcie. Na przykład, jeśli duża część floty po starcie będzie zmierzała do portu Lemmer, to warto rozważyć przepłynięcie przez Medemblik lub w drodze powrotnej bezpośrednio do Amsterdamu ze względu na spodziewane tłumy w tym porcie. W końcu więcej niż garstka tych żelaznych olbrzymów – ze wszystkimi związanymi z nimi akrobatycznymi manewrami – nie mieści się jednocześnie w przeciętnym porcie Zuiderzee.

W zasięgu wzroku portów załogi stają przed taktyczną i/lub ciężką pracą. Jak długo utrzyma się żagiel? Czy jest wystarczająco dużo miejsca, aby się obrócić? A jaki jest najłatwiejszy sposób, aby ponownie wydostać statek z portu? Czasami kotwica rzucana jest kilkaset metrów przed portem. W porcie wyznaczony członek załogi pędzi pod adres kapitana portu, aby wysłać pocztówkę jako dowód dokowania w porcie. A potem zaczyna się wielka akcja holowania kotwic…

Zmiany wiatru, ruchliwe porty, niskie wały i zmęczone załogi; są to wszystkie czynniki, które sprawiają, że kapitanowie są pod urokiem regat przez trzy dni. Stary transport publiczny między miastami Zuiderzee przez chwilę tchnie nowe życie, ponieważ załogi pływają na prawie wszystkich dostępnych jednostkach. Wsiadają w Workum i żeglują Amsterdamu i z powrotem do mety. Wszystkie jednostki, które ukończą rejs zgodnie z regulaminem, otrzymają medal od inicjatora Reid in Workum, a zwycięzca popłynie do domu z Zilveren Brijlepel.

 

Morze Wattowe

Morze Wattowe (niem.Wattenmeer) jest swoistą osobliwością, które pomimo nazwy … nie jest morzem:). To akwen obejmujący południowo-wschodnią część Morza Północnego, pomiędzy kontynentem, a łańcuchem Wysp Fryzyjskich, który ze względu na wyjątkowy ekosystem w 2009 roku park został wpisany na listę światowego dziedzictwa przyrodniczego UNESCO. Tu życie toczy się w cyklu pływów. W czasie odpływu można spacerować kilometrami przez równiny pływowe, czyli po odsłoniętym dnie morza. Zobaczcie, jak niesamowicie Morze Wattowe wygląda z góry:

Wyspy Fryzyjskie

Wyspy Fryzyjskie (niem. Friesische Inseln) to archipelag wysp na Morzu Północnym, który rozciąga się wzdłuż wybrzeży Holandii, Niemiec i zachodniej części Półwyspu Jutlandzkiego (Dania). Ludzie tu mieszkający od wieków toczą walkę z morzem o swój byt i przetrwanie. Usytuowanie geograficzne nie ułatwia miejscowym życia, jednak w tym surowym krajobrazie urzeka piękno i spokój.

Przebieg rejsu

Zaczynamy w Harlingen, w niedzielę o 20:00 będziemy mogli już wejść na naszą jednostkę (w praktyce dużo wcześniej), rano w poniedziałek robimy odprawę (safety i inne sprawy organizacyjne) i ruszamy …płyniemy. Tym razem odwracamy kolejność, najpierw zwiedzamy wyjątkowe i niepowtarzalne wyspy, na każdej zatrzymujemy się na pół dnia i noc – to czas żeby zwiedzić wyspę, rowerem, pieszo, samochodem, konno lub pójść na słynnego Haringa. Na pewno kilkukrotnie zatrzymamy się na osuchu, może pozbieramy ostrygi albo zrobimy obiad na grillu na dnie morza Wattowego na jego środku 🙂 To też atrakcja niedostępna podczas żadnego innego rejsu w jakimkolwiek miejscu na świecie. Po drodze uczymy się naszej jednostki, tj. jak stawiać żagle, jak je trymować, jak komunikować i jak czytać język gestów oficera i kapitana (to duża jednostka i nie słychać krzyku z drugiego końca żaglowca, a krótkofalówki są nam obce na tej historycznej jednostce) 😉 żeby podczas regat w sobotę każdy wiedział co i jak robić. Będziemy podzieleni na zespoły, jedni będą odpowiadać za sztaksle, inni za grota, szoty, gafle bezana, jeszcze inni za miecze holenderskie – tego też nigdzie indziej na świecie nie zobaczycie 🙂 Regaty kończymy na Terschelling, tam też popołudniu będzie uroczyste ogłoszenie wyników i może jak we wcześniejszych latach integracja i zabawa do rana 🙂 Do portu w Harlingen wracamy w niedzielę i z pokładu schodzimy około 14:00 po wczesnym obiedzie. 🙂 To inny rejs niż wszystkie inne w jeszcze bardziej wyjątkowej odsłonie. Będzie super 🙂

Przebieg rejsu

termin: 9-16.10.2022
trasa: Harlingen – Teshering (regaty Brandarisrace) + Texel, Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog

Cena

koszt rejsu to 2590zł lub 570€ (ze wszystkim bez transportu)
w cenie jest wyżywienie (3 posiłki) + kawa / herbata bez limitu
nie ma innych dodatkowych kosztów, kaucji
trzeba tylko dojechać
w cenie nie ma alkoholu i innych używek

płatność: w 3 ratach

Wszystkie nasze rejsy odbywają się w formule NO STRESS, oznacza to, że możesz skorzystać z ubezpieczenia przygotowanego wraz z T.U. GENERALI na wypadek rezygnacji lub przerwania podróży z powodu różnych zdarzeń losowych w tym zachorowania, utraty pracy itp..
Szczegóły możesz poznać tutaj: ŻEGLOWANIE NO STRESS

Zakwaterowanie w dwuosobowych kajutach

Rezerwacja

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza znajdującego się tutaj:

FORMULARZ ZGŁOSZENIA

po wypełnieniu online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać kolejnej rezerwacji. 🙂

Inne

załoga 15 lub 23 osoby + 2 członków załogi stałej + 1 kuk
(ilość osób będzie zależała od obostrzeń nałożonych przez rząd Królestwa Niderlandów, być może już w X.2021 nie będą one obowiązywały i załoga będzie stanowiła pełną obsadę 23+3 osób)

kapitan
jednostkę prowadzi stała załoga składająca się z kapitana i bosmana, ale będzie też potrzebna pomoc załogi aby podnieść na dużą wysokość potężny gafel lub sklarować żagiel, pomoc przy cumowaniu – manewrowanie taką jednostką to nie lada wyczyn 🙂

Charakter rejsu

Rejs na wyjątkowo stabilnej jednostce, to idealny moment na odpoczynek i dobrą zabawę. Wiele okazji do zwiedzania tych jakże innych swoją urodą okolic morza północnego od wysp popularnej Chorwacji, Grecji czy Skandynawii. Niemal w każdym porcie można wypożyczyć rower i w ten sposób zwiedzać, to też doskonała okazja do pieszych wędrówek lub jazdy konnej. To idealny moment na zapoznanie się z pływami – dla chcących szkolić się w tym zakresie, w planie całodniowe postoje w ciekawych miejscach i postoje na osuchach. Jeśli chcesz, istnieje możliwość podczas rejsu zamiast np. zwiedzania jednej z wysp, zorganizowania warsztatów z nawigacji lub innych o tematyce żeglarskiej, daj znać, że jesteś tym zainteresowany.

UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę (przy czym umiejętności załogi nie są przeszkodą) kapitan może podjąć decyzję o zmianie trasy rejsu.

Transfery

Za każdym razem udało się skoordynować tak, że każdy kto nie chciał lecieć samolotem znalazł miejsce u kogoś w samochodzie.

Samolotem do Amsterdamu (loty z Warszawy, Krakowa, Gdańska),
a z Amsterdamu autobusem do Harlingen lub pociągiem, niektóre kursy z przesiadką, sprawdź na google transport czy nie zmieniły się rozkłady planując podróż.

Samochodem
(koszt paliwa w 2 strony z Warszawy to ok 1000zł) myślę, że tak jak przy każdej edycji tego rejsu da się zgrać wolne miejsca z chętnymi żeby lepiej podzielić koszty dojazdu gdyby ktoś miał wolne miejsce w samochodzie.

Organizacja na rejsie

wachta kambuzowa:
każdy będzie pełnił ja tylko raz podczas rejsu, do obowiązków będzie należała pomoc kukowi, posiłki organizujemy elastycznie żeby nie ograniczać waszego czasu, który możecie przeznaczyć na zwiedzanie, jazdę rowerami, konno…
wachta nawigacyjna:
do obowiązków będzie należała pomoc w stawianiu żagli – to znacznie różni się od tego co znacie z małych jachtów turystycznych, lu żaglowców rejowych. Możliwe też będzie samodzielne sterowanie tym olbrzymem. Jak zawsze pewnie chętnych nie będzie brakowało do pomocy przy żaglach ale będą momenty kiedy będą potrzebne wszystkie ręce na pokładzie 🙂 Manewrowanie w portach tym kolosem zarezerwowane jest dla kapitana, bez steru strumieniowego, przy prądach pływowych, bez jakiejkolwiek pomocy z zewnątrz, płaskim dnem jednostka zachowuje się jak TIR na łysych oponach podczas gołoleci… to trzeba zobaczyć i przeżyć 🙂

co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej
znajdziesz pod tym linkiem
(weź gumowce, może będziesz chciał pochodzić po dnie morza podczas odpływu 🙂 to niezłe błoto)

składka burtowa
nie ma składki, musicie tylko sami zadbać o napoje dla siebie inne niż kawa i herbata

kaucja
nie ma kaucji

inne

  • na rejsie nie obowiązuje prohibicja, niemniej sugeruję umiarkowanie w spożywaniu alkoholu podczas pływania
  • ubezpieczenie: wymagane! indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt 60 zł za tydzień (w tym tzw. „klauzula alkoholowa” / cena za tydzień, jeśli dłużej, zapytaj)
  • nie przewidujemy kuchni wegetariańskiej, jeśli ktoś jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
    (jeśli jesteś wegetarianinem, daj znać jakoś wspólnie to poukładamy)

Jednostka

Jednostka którą będziemy pływać to doskonale utrzymana 32 metrowa barka żaglowa z 1907 roku z charakterystycznymi dla tego rejonu mieczami holenderskimi. Pozostaje ostatnim takim okazem swojego pokolenia statków rzecznych. Jej kształt pozwala na wyjątkowo szybką żeglugę oraz bezpieczne stawanie na osuchach, a niskie zanurzenie (80 cm) umożliwia dotarcie do obszarów niedostępnych innym jednostkom. Z portu macierzystego w Harlingen można z łatwością dotrzeć na Jezioro IJsselmer, wyspy fryzyjskie, jak i zwiedzić całe Morze Wattowe. Ostatnio wnętrze przeszło gruntowną renowację. Obecnie posiada 24 koje, rozmieszczone w 12 dwuosobowych kabinach z umywalkami, 2 kingstony, 2 niezależne prysznice.

skontaktuj się z nami

zadzwoń: +48 733 710 608
lub napisz: sailskipperpl@gmail.com

Subskrybuj

aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach. Obiecujemy, że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na kilka tygodni! :)

Dziękujemy za subskrypcję!