GRECJA / CYKLADY i DODEKANEZ
Z Aten na Santorini przez Dodekanez i z powrotem.
Rejs w 4 etapach one-way.
One-way – żeby zobaczyć więcej i nie wracać do tego samego miejsca.
1.) 07-14.09.2024 Ateny – Santorini (rejs nr 2024/37)
po drodze: Kea, Kithnos, Serifos, Siros, Mykonos, (Giaros), Delos, Naxos, Paros, Ios.
2.) 14-21.09.2024 Santorini – Kos (rejs nr 2024/38)
po drodze: Anafi, Astipalea, Tilos, Rodos, Simi, Nisiros, Chalki, Kos
3.) 21-28.09.2024 Kos – Santorini (rejs nr 2024/39)
po drodze: Kalimnos, Leros, Lipsi, Patmos, Fournoi, Samos, Ikaria, Amorgos
4.) 28.09-05.10.2024 Santorini – Ateny (rejs nr 2024/40)
po drodze: Ios, Paros, Mykonos, Siros, Serifos, (Giaros), Delos, Naxos, Kithnos, Kea.
Dużym jachtem, we wrześniu, zaraz po sezonie gdy już trochę luźniej, a woda ma najlepszą temperaturę… rzec by można pełnia lata 🙂 Ceny, kuchnia i pogoda rewelacyjne… Średnie temperatury sięgają wtedy 30C i 20C w nocy, a wody 26C … Ambitny, spokojny i niewymagający plan w czterech tygodnowych rejsach one-way żeby zobaczyć więcej i nie wracać w to samo miejsce. W planie tylko najpiękniejsze i najbardziej spektakularne (również te najbardziej znane) zakątki Cyklad i Dodekanezu. Na każdej wyspie zwiedzanie samochodami, skuterami, quadami lub treking. Całodzienne postoje w ciekawych miejscach, postoje na kotwicy, kąpiele, jeśli chcecie – nocne pływanie, restauracje i gotowanie.
CYKLADY
Etapy I i IV
To najlepszy moment na żeglowanie po Cykladach, zaczyna już wiać, już nie powinno występować Meltemi (wieje w tym właśnie rejonie w sezonie czyniąc żeglugę wymagającym doświadczeniem 😉 ), a to przekłada się na brak wielodniowych sztormów, które często wymuszają zmianę trasy lub w ogóle uniemożliwiają żeglugę. Trasę ułożyłem tak żeby w razie wystąpienia Meltemi plan był w większości wykonalny 🙂
Zwiedzimy zakątki przepełnione historią, przepięknym kontrastem soczystej zieleni, białych wapiennych skał, błękitu nieba i turkusu morza. Cyklady słyną z upraw pistacji migdałów, wędzonych mięs, niepowtarzalnych słodyczy i potraw – to m.in. im zawdzięczają swoją sławę.
Wyprawa na Cyklady to podróż do źródła mitologii greckiej. To wyspy Apollona, Posejdona, Dionizosa i wielu innych greckich bogów i herosów. Cyklady powstały mityczny sposób – według mitów greckich Posejdon, bóg mórz, nie mogąc ścierpieć zachowania nimf jednym szalonym gestem zamienił je właśnie w wyspy. I tak powstały Cyklady. Podczas naszych rejsów odwiedzimy wszystkie najważniejsze, najbardziej znane i równie piękne wyspy których nie ma na popularnych szlakach żeglarskich ale posiadających niesamowity „klimat”. Tylko najlepsze miejscówki i sprawdzone tawerny.
Kithnos
Serifos
Sifnos
Siros (stolica Cyklad, a jaka inna)
Ios
Santorini
Paros
Naxos
Mykonos
DODEKANEZ
Etapy II i III
Wyspy leniwe, wyspy szczęśliwe
Taka mieszanka zapachów, smaków i ostrego światła nie występuje nigdzie indziej na świecie.
Archipelag wysp Dodekanezu położony w południowo-wschodniej części Morza Egejskiego to najbardziej słoneczny region Grecji. Pod koniec września, gdy nie ma już tłumów, upałów, a woda wciąż ciepła – idealna do kąpieli. Odwiedzimy tylko najlepsze miejsca i sprawdzone tawerny. Dodekanez to dwanaście dużych i wiele mniejszych wysp, na których znajdziemy krystalicznie czystą wodę i piaszczyste lub kamieniste plaże, bizantyjskie i średniowieczne zabytki oraz wyjątkowe, tradycyjne osady, które z pewnością warto odwiedzić bo to one tworzą niepowtarzalny klimat. Będziemy odkrywać też te mniej znane wyspy, rzadziej odwiedzanych przez turystów ale również te, z których archipelag jest najbardziej znany: Rodos i Kos – najbardziej kosmopolityczne z wysp Dodekanezu – które z pewnością nie zawiodą swoimi walorami 🙂
Poniżej opis niektórych wysp i oferowanych przez nich atrakcji i tylko wspominając o bogactwie kulinarnym tego rejonu.
Kuchnia Dodekanezu znana jest z pysznych dań mięsnych oraz deserów. Przykładem może być boukounies (wieprzowina duszona z dodatkiem ziół) oraz xerotigana (smażone ciasto skąpane w słodkim syropie lub miodzie). W tradycyjnych rodyjskich daniach i przekąskach znaleźć można spore ilości sezamu, miodu, ciecierzycy oraz innych warzyw strączkowych. Na Rodos kwitnie również produkcja rozmaitych trunków, ze słynnym Koriantolino na czele (jest to słodki likier na bazie kultowego ouzo z dodatkiem kolendry, szafranu i wanilii). To iście rybacki rejon, pełno tu świeżych ryb i wszelakich owoców morza, które najczęściej kupujemy prosto z łodzi rybackich
Rodos to średniowieczny wyspiarski klejnot dzielnie przetrwał zawirowania historii. Pełne niesamowitych miejsc w tym świetnie zachowane stare miasto otoczone średniowiecznym murem z siedmioma bramami oraz Pałac Wielkiego Mistrza – chyba najbardziej zachwycającej budowli na Rodos.
Amorgos
Astipalea
Ikaria
Kalymnos
Patmos
Kos. Piaszczyste plaże, turkusowe morze, bujna roślinność i starożytne zabytki, szerokie drogi otulone drzewami, ogromne place, parki i fantastyczny układ miejski, a także dobra infrastruktura ścieżek rowerowych to tylko niektóre z atrakcji, które oferuje trzecia co do wielkości wyspa Dodekanezu. Najbardziej znanym zabytkiem na Kos jest średniowieczny zamek (Nerantziá) tuż obok portu. Można tu usiąść pod platanem, pod którym niegdyś sam ojciec medycyny Hipokrates uczył studentów i badał pacjentów. Platan ma ponad 2,5 tys. lat i jest najstarszym drzewem w Europie.
Simi
Nisiros
Leros
Rodos
Tilos to podróż do Grecji sprzed 30 lat. Tradycyjne sklepy, bezpretensjonalne knajpki i pachnące ziołami szlaki na dzikie plaże. Nad pobliską senną osadą górują ruiny zamku krzyżowców – cudowne widoki.
Chalki to najmniejsza, zamieszkana wyspa Dodekanezu. Była jedną z wysp założycieli archipelagu Dodekanezu, która w 1948 roku, podpisała akt przyłączenia się do Grecji. To prawdziwa ostoja spokoju i obraz prawdziwej Grecji. Stolica wyspy jest wpisane na listę tradycyjnych osad wyspiarskich i jest zjawiskowo położone na wzgórzach otaczających brzeg lazurowego morza. Imponujące neoklasycystyczne domostwa świadczą o bogatej przeszłości wyspy.
PRZEBIEG REJSU
I etap: 7-14.09.2024
z Aten na Santorini (nr 2024/37)
po drodze: Kea, Kithnos, Serifos, Siros, Mykonos, (Giaros), Delos, Naxos, Paros, Ios
długość rejsu: 180Mm / 7dni (ok. 30Mm / dzień)
łącznie ok. 40h żeglugi / 7 dni
Tym razem startujemy z Aten, z najlepszego miejsca na rejs w kierunku Cyklad. Na jachcie meldujemy się w sobotę o godz. 17:00, prowiantujemy jacht, spędzamy noc w porcie, a następnego dnia rano wyruszamy w kierunku Kea lub Kithnos. Co do zasady żeglujemy w dzień, chyba, że załoga zdecyduje i będzie czuła się na siłach żeglować również w nocy. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty w portach lub na kotwicy. Proponowane miejsca do zwiedzania/postoju to Kea, Kithnos, Serifos, Siros, Mykonos, (Giaros), Delos, Naxos, Paros, Ios. Rejs kończymy na Santorini, dotrzemy tam w piątek lub w sobotę rano i ok. 9:00 opuszczamy jacht. Ze względu na specyficzne warunki cumowania na Santorini miejsce postoju będzie znane dopiero po dopłynięciu na Wyspę.
II etap: 14-21.09.2024
z Santorini na Kos (nr 2024/38)
po drodze: Anafi, Astipalea, Tilos, Chalki, Rodos, Simi, Nisiros.
długość rejsu: 230Mm / 7dni (ok. 40Mm / dzień)
łącznie ok. 50h żeglugi / 7 dni
Startujemy z Santorini (dokładne miejsce odbioru ustalimy bezpośrednio przed rejsem, związane jest to ze specyficznymi warunkami postoju przy wyspie), okrętujemy się w sobotę od godz. 17:00 spędzamy na Santorini noc, a następnego dnia rano wyruszamy na wschód. Co do zasady żeglujemy w dzień, chyba, że załoga zdecyduje i będzie czuła się na siłach żeglować również w nocy najlepszą okazją do tego będzie najdłuższy odcinek naszego etapu Astipaleą a Rodos. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty w portach lub na kotwicy. Proponowane miejsca do zwiedzania/postoju to Anafi, Astipalea, Tilos, Rodos, Simi, Nisiros, Chalki. Rejs kończymy na Kos, dotrzemy tam w piątek lub w sobotę rano i ok. 9:00 opuszczamy jacht.
III etap: 21-28.09.2024
z Kos na Santorini (nr 2024/39)
po drodze: Kalimnos, Leros, Lipsi, Patmos, Fournoi, Samos, Ikaria, Amorgos
długość rejsu: 230Mm / 7dni (ok. 40Mm / dzień)
łącznie ok. 50h żeglugi / 7 dni
Na jacht okrętujemy się na Kos w sobotę o godz. 17:00, prowiantujemy jacht, spędzamy noc w porcie, szkolimy się i następnego dnia rano wyruszamy na północ. Co do zasady żeglujemy w dzień, chyba, że załoga zdecyduje i będzie czuła się na siłach żeglować również w nocy, najlepszą okazją do tego będzie najdłuższy odcinek naszego etapu między Ikarią a Amorgos. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty w portach lub na kotwicy. Proponowane miejsca do zwiedzania/postoju to Kalimnos, Leros, Lipsi, Patmos, Fournoi, Samos, Ikaria, Amorgos. Rejs kończymy na Santorini, dotrzemy tam w piątek lub w sobotę rano i ok. 9:00 opuszczamy jacht. Ze względu na specyficzne warunki cumowania na Santorini miejsce postoju będzie znane dopiero po dopłynięciu na Wyspę.
IV etap: 28.09-5.10.2024
z Santorini do Aten (nr 2024/40)
po drodze: Ios, Paros, Mykonos, Siros, Serifos, (Giaros), Delos, Naxos, Kithnos, Kea.
długość rejsu: 180Mm / 7dni (ok. 30Mm / dzień)
łącznie ok. 40h żeglugi / 7 dni
Startujemy z Santorini (dokładne miejsce odbioru ustalimy bezpośrednio przed rejsem, związane jest to ze specyficznymi warunkami postoju przy wyspie), okrętujemy się w sobotę od godz. 17:00 spędzamy na Santorini noc, a następnego dnia rano wyruszamy w kierunku Ios i Folegandros. Żeglujemy w dzień, chyba że załoga zdecyduje i będzie czuła się na siłach żeglować również w nocy. Wedle uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty w portach lub na kotwicy. Proponowane miejsca do zwiedzania/postoju to Ios, Paros, Mykonos, Siros, Serifos, (Giaros), Delos, Naxos, Kithnos, Kea. Rejs kończymy w Atenach, przybywamy tam w piątek o 17:00, tam nocujemy i w sobotę do godz. 9:00 opuszczamy jacht.
Charakter rejsu
Rejs turystyczny szkoleniowo-stażowy, to znaczy że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.
W planie nocne postoje w portach i na kotwicy, wedle możliwości i chęci załogi również nocne pływanie. Dużo okazji do zwiedzania, kąpiele, całodniowe postoje w ciekawych miejscach. Kambuz podaje potrawy kuchni lokalnej. Wedle życzeń załogi możemy stołować się w restauracjach gdy jesteśmy na lądzie tym bardziej że Grecja należy do jednych z najtańszych regionów morza śródziemnego i ma czym się pochwalić również w kontekście kulinarnym 🙂
Koszt
cena za 1 osobę:
- 1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 690€ lub 2990zł
(płatne w 3 ratach, pierwsza w ciągu 48h pozostała kwota w 2 równych ratach: 4 i 2 miesiące przed rejsem) - składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): 150€ / tydzień
- kaucja zwrotna: 100€
kajuty:
- Wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera,
Jeśli wybierasz się sama/sam co do zasady dzielimy kajuty na męskie i żeńskie więc dostaniesz miejsce w odpowiedniej kajucie. - Kajuta dla jednej osoby na wyłączność: +100% ceny
- Kajuta z łazienką na wyłączność: +100€ x2 (2 osoby)
(tylko jedna taka kabina na każdym rejsie)
REJESTRACJA / REZERWACJA REJSU
rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza klikając na poniższy przycisk
po wypełnieniu formularza online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂
Teraz podróżuj na nasze rejsy NO STRESS, przygotowaliśmy dla Ciebie ubezpieczenie na wypadek rezygnacji lub przerwania z podróży w różnych ważnych przyczyn losowych, również z powodu pozytywnego wyniku testu lub zachorowania COVID. Tutaj dowiesz się więcej: https://sailskipper.pl/ubezpieczenie-na-wypadek-rezygnacji-z-podrozy/
Inne
załoga: 10 osób
UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.
Transfery
bezpośrednio z:
z PL do/z Aten:
Warszawy (WAW), Modlina (WMI), Krakowa (KRK),
Katowic (KAT), Warszawy (WAW), Wrocławia (WRO).
z PL na/z Santorini:
Warszawy (WAW), Krakowa (KRK), Gdańska (GDN).
zarówno na Santorini jak i Kos
latają linie czarterowe, a korzystną przesiadkę można wykonać w Atenach, stamtąd jest kilka lotów dziennie na Wyspy lokalną linią Aegean https://en.aegeanair.com/ lub promem https://www.ferries.gr/en/
UWAGA!
Siatka połączeń tanich linii lotniczych pojawia się dopiero na przełomie lutego/marca, warto wstrzymać się do tego czasu z zakupem biletu.
Na Santorini i Kos sprawdź połączenia czarterowe przez stronę eskay.pl i biletyczarterowe.r.pl
Szukając połączeń z przesiadką sprawdź również opcje lokalnych linii: OlimpicAir, SkyExpress, Aegean, może przydatne okażą się również połączenie promowe: ferries.gr
link do wyszukiwarki tanich lotów z przesiadkami i bezpośrednimi:
7.09 do Aten
14.09 na Santorini / 14.09 powrót z Santorini
17.09 na Kos / 17.09 powrót z Kos
28.09 na Santorini / 28.09 powrót z Santorini
5.10 powrót z Aten
Gdy powstaje ten opis większość lotów jest jeszcze niedostępna, polecam również wyszukiwarkę lotów tanich linii lotniczych: https://www.azair.cz/
Transfery między lotniskiem a portem:
Do mariny taxi (ok. 40€) lub autobus (5€).
Santorini i Kos: tax, busy, komunikacja lokalna.
Dokładne wskazówki podam przed rejsem.
Wszystkie miejsca wymiany załóg są tak zaplanowane żeby transfery nie stwarzały problemów logistycznych.
Polecam opcję z pobytem przed/po rejsie kilka dni, noclegi i samochody nie są drogie szczególnie o tej porze roku, a to super okazja do zwiedzania przy tzw. okazji. Jeśli chcesz na pewno ktoś się przyłączy, skoordynujemy to na naszej grupie wyjazdowej do której zostaniesz zaproszony zaraz po dokonaniu rezerwacji miejsca. 🙂
Organizacja na rejsie
załogę dzielimy na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu, a chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.
Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂
co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem
składka burtowa
oprócz kosztu rejsu załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność (żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru.
z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga
kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)
inne
- ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
- zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
- jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
- prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie (w ograniczonej ilości więc staramy się oszczędzać)
Jednostka
jacht Hanse 508
(prod.2020)
RODZAJ ŁODZI Monohull
ROK PRODUKCJI 2020
POJEMNOŚĆ 12 osoby
KAJUTA 6
LICZBA PRYSZNICÓW 4
LICZBA WC 4
DŁUGOŚĆ 15.55 m
SZEROKOŚĆ ŁODZI 4,75 m
ZANURZENIE 2,4 m
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA NA WODĘ 630 l
RODZAJ SILNIKA Yanmar 80 HP
opis na stronie producenta znajdziesz tutaj