Sardynia / Korsyka / Toskania
2 rejsy po absolutnie najpiękniejszych zakątkach Morza Śródziemnego
1.) 2025.05.24 – 2025.05.30 Cannigione (Sardynia) – Puntone (Toskania) (rejs nr 2025/22)
po drodze: Sardynia: Capo D’Orso, Costa Serena, Capo Testa, Santa Teresa Gallura, Archipelag i wyspa La Maddalena, Caprera, Razzoli, Budelli, Santa Maria, Korsyka: Bonifacio, północne, południowe i wschodnie wybrzeże Korsyki, Lavezzi, Porto Vecchio, Bastia, Wyspy Toskańskie: Elba, Capraia, Pianosa.
2.) 2025.05.31 – 2025.06.07 Puntone (Toskania) – Cannigione (Sardynia) (rejs nr 2025/23)
po drodze: Wyspy Toskańskie: Elba, ew., Giglio lub Capraia, Korsyka: Bastia, L’Île-Roussea, Cap Corse, zachodnie, północne i południowe wybrzeże, rezerwat Scandola, Calvi, Bonifacio, Lavezzi, Sardynia: Archipelag i wyspa La Maddalena, Caprera, Razzoli, Budelli, Santa Maria.
Dużym, nowym, superkomfortowym jachtem z odsalarką żeby móc cieszyć się nieprzerwanie tymi niezwykłymi okolicznościami przyrody. Duży jacht (16m, 53′) jest dużo mniej wrażliwy na zafalowanie i daje duży komfort przestrzeni bytowej. Na każdym rejsie zaplanowany jest pobyt w archipelagu La Maddalena, to absolutnie epickie miejsce, ale nie samymi kąpielami żyje żeglarz więc będzie czas również na żeglowanie zwiedzając sporą część wybrzeża Korsyki w tym wschodnie wybrzeże słynące z bogactwa pięknych plaż. Wyspy toskańskie to już tylko kropka nad „i”, Toskania to jeden z piękniejszych regionów Włoch, a wyspy wcale nie ustępują pięknem znanym nam z licznych plenerów filmowych. Termin nie jest przypadkowy, u progu lata zieleń ma tu też najbardziej soczysty odcień w połączeniu z najwyżej górującym słońcem w ciągu roku, zestawienie turkusów, białych plaż i zieleni… będzie bajkowo. O włoskiej i Korsykańskiej kuchni już nie wspomnę. Zapowiada się na prawdę fajny rejs 🙂
Zatrzymujemy się często, w ciekawych miejscach, miasteczkach, miastach, na kotwicy, porcie. Dużo czasu na zwiedzanie lub kąpiele, jeśli chcecie – nocne pływanie, restauracje i gotowanie.
SARDYNIA
Costa Smeralda – północno wschodnie wybrzeże, tam właśnie będziemy podczas naszych rejsów najczęściej – to wizytówka Sardynii – Szmaragdowe Wybrzeże. Swoją nazwę zawdzięcza ono intensywnej, szmaragdowej barwie wody. Żadne zdjęcia, nawet te, które wydają się koloryzowane nie oddają nawet w części intensywnego koloru. To drugie obok morza Jońskiego tak niesamowite kolorowe miejsce na morzu Śródziemnym – ale tutaj jest jakby inaczej, łagodne wybrzeże, niezliczona ilość piaszczystych plaż… inna kuchnia i wino. Kto nie lubi włoskiej kuchni? Archipelag La Maddalena to absolutnie najpiękniejsze miejsce w regionie, plaże nazywane też europejskimi Seszelami, choć dla mnie osobiście tu jest ładniej i przytulniej 🙂 Tu po prostu warto zwolnić i trzeba tu być. Sardynia to „wyspa skarbów” archeologii, natury i tradycji. Na przestrzeni wieków zasiedlali ją Fenicjanie, Kartagińczycy, Arabowie, Hiszpanie, Austriacy, Włosi i wszyscy zostawili tu ślad po sobie.
WYSPY TOSKAŃSKIE
Toskania to jeden z najbardziej znanych i najchętniej odwiedzanych regionów we Włoszech. Jest tu niewiarygodna liczba zabytków, słynie z epickich krajobrazów, niezmienionych od wieków, szczyci się prostą i smaczną kuchnią oraz któż nie słyszał o toskańskich winach 🙂 Wyspy toskańskie wcale nie ustępują kontynentowi w pięknie, wręcz bliskość morza i obecność skał i plaż daje im niemałą przewagę. Pierwszy przystanek to:
Elba
To absolutnie niesamowita wyspa, nazywają ją mikrokontynentem. To zdecydowanie najpiękniejsza wyspa Toskanii. Ogromne bogactwo minerałów (opisano ponad 250 rodzajów!), rośnie tu 6 autochtonicznych szczepów winorośli i 8 endemicznych gatunków roślin. O bogactwie przyrodniczym może świadczyć chociażby fakt, że jest tu ponad 300km szlaków pieszych. Do tego 15 twierdz i wież, liczne muzea i stanowiska archeologiczne. Wyspa pachnie morzem oraz tysiącami rosnących tu ziół. To zdecydowanie miejsce na trochę dłuższy postój 🙂
Giglio
Prawdziwa ostoja spokoju i mekka fanów nurkowania i snurkowania.
Capraia
Wyspa piratów o wulkanicznym pochodzeniu jakże odmienna od innych wysp toskańskich. Występujący tylko tutaj czerwono czarny odcień skał to niepowtarzalne zestawienie zwłaszcza o zachodzie słońca 🙂
KORSYKA
Starożytni Grecy nazywali ją „wyspą piękna”, współcześni mieszkańcy mówią o niej „wyspa wszystkich cudów świata”.
Nie bez powodu cieszy się takimi przydomkami, jej architektura, znakomity klimat i malowniczy krajobraz sprawiają że jest zjawiskowa. To też prawdopodobnie ostatnie pozbawione jeszcze masowej turystyki miejsce we Francji. Nazywane często Lazurową wyspą przez jej bliskość i podobieństwo do Lazurowego Wybrzeża. Senne rybackie wioski, ciche zatoczki. Korsykańskie miasta są kameralne, urządzone ze smakiem oraz charakterystycznym architektonicznym zamysłem. Kuchnia na wyspie zachwyca bogactwem smaków i słynie z dobrego wina.
Bonifacio
Bonifacio to przez wielu nazwane najpiękniejszym korsykańskim miastem. Zbudowane na wapiennych klifach, wygląda jakby za chwilę miało wpaść do morza zachwyca każdego. Miasto pełne jest zabytkowych budowli i wyjątkowych punktów widokowych.
Ajaccio
Choć nie jest to duże miasto to na Korsyce jest największym 🙂 Tu urodził się Napoleon Bonaparte, a jego dom można zwiedzać. Ajaccio jest w sezonie oblegane przez turystów, dzięki którym wąskie uliczki zabytkowej części i restauracje wypełniają się po brzegi. Warto pokręcić się po okolicy, w której stoi dom Napoleona Bonaparte. To właśnie tam skupia się miejskie życie wieczorem.
Plaże i zatoczki
Korsyka i wschodnie wybrzeże to niezliczone ilości piaszczystych plaż i malowniczych zatoczek, małych miejscowości bez tłumów turystów, na pewno nie zwiedzimy wszystkich ale też na pewno rzucimy kotwicę w wielu z nich 🙂
PRZEBIEG REJSU
I etap: 2025.05.24
z Cannigione (Sardynia) do Puntone (Toskania) (nr 2025/22)
po drodze: Sardynia: Capo D’Orso, Costa Serena, Capo Testa, Santa Teresa Gallura, Archipelag i wyspa La Maddalena, Caprera, Razzoli, Budelli, Santa Maria, Korsyka: Bonifacio, północne, południowe i zachodnie wybrzeże Korsyki, Lavezzi, Porto Vecchio, Bastia, Wyspy Toskańskie: Elba, Capraia, Pianosa.
długość rejsu: ok 220Mm / 7dni (ok. 30Mm / dzień)
Nasz rejs zaczynamy w Cannigione, praktycznie już w centrum archipelagu La Maddalena. Tu prowiantujemy jacht, robimy szkolenie i jeśli chcemy i zdążymy przed zmierzchem – możemy wypłynąć na noc z mariny do cichej zatoczki 🙂 O świcie płyniemy w kierunku archipelagu La Maddalena, chcemy tam być możliwie jak najwcześniej żebyśmy po zwiedzeniu kilku przepięknych zatoczek mieli jeszcze czas na zwiedzanie wyspy. Tam też zostaniemy na noc. Następnego dnia wrócimy na ten absolutnie fantastyczny archipelag i zostaniemy gdzieś tutaj na noc. Kolejnego dnia udajemy się już w kierunku Korsyki zatrzymując się po drodze na Lavezzi a na noc udając się do zjawiskowego Bonifacio. Stąd następnego dnia obieramy kurs na Porto Vecchio i dalej wzdłuż wschodniego wybrzeża aż do Bastii. Na wyspy Toskańskie będziemy już mieli stąd zaledwie kilka godzin, zatrzymamy się na chwilę na Caprai a na noc i popołudnie na Elbie. Ostatniego dnia udamy się w kierunku Puntone a po drodze na pewno zatrzymamy się w jakimś ciekawym miejscu na kąpiel i jeszcze trochę chillu 🙂 W sobotę o godz. 9 schodzimy z pokładu jachtu.
Podczas rejsu zatrzymujemy się na noc na kotwicy lub w portach, mając odsalarkę jesteśmy niezależni od infrastruktury i nie musimy dokładnie planować postojów w celu uzupełnienia słodkiej wody. Jeśli załoga będzie w dobrej kondycji, będą chęci i pogoda na to pozwoli – możemy żeglować również nocą.
II etap: 2025.05.31
z Puntone (Toskania) – Cannigione (Sardynia) (rejs nr 2025/23)
po drodze: Wyspy Toskańskie: Elba, ew. Giglio lub Capraia, Korsyka: Bastia, L’Île-Roussea, Cap Corse, zachodnie, północne i południowe wybrzeże, rezerwat Scandola, Girolata, Calvi, Bonifacio, Lavezzi, Sardynia: Archipelag i wyspa La Maddalena, Caprera, Razzoli, Budelli, Santa Maria.
długość rejsu: ok 220Mm / 7dni (ok. 30Mm / dzień)
Nasz rejs zaczynamy w Puntone. Tu prowiantujemy jacht, robimy szkolenie i jeśli chcemy i zdążymy przed zmierzchem – możemy wypłynąć na noc z mariny do cichej zatoczki 🙂 O świcie płyniemy w kierunku Elby, tu mamy praktycznie cały dzień na zwiedzanie wyspy samochodami lub skuterem. Następnego dnia płyniemy w kierunku Bastii zatrzymując się na chwilę na Caprei. Dalej udajemy się na północ wyspy zatrzymując się przy najpiękniejszych plażach Korsyki oraz zwiedzając z najlepszej perspektywy – perspektyw pokładu jachtu – zjawiskowy rezerwat Scandola. Zatrzymamy się w Calvi, Ajaccio oraz absolutnie zjawiskowym Bonifacio. Stąd już tylko krótki odcinek do Lavazzi i na archipelag La Maddalena gdzie będziemy zwiedzać ten absolutny cud natury. Nasz port końcowy praktycznie znajduje się w centrum archipelagu, dopływamy tu w piątek o 17:00 i w sobotę o 9:00 opuszczamy pokład.
Podczas rejsu zatrzymujemy się na noc na kotwicy lub w portach, mając odsalarkę jesteśmy niezależni od infrastruktury i nie musimy dokładnie planować postojów w celu uzupełnienia słodkiej wody. Jeśli załoga będzie w dobrej kondycji, będą chęci i pogoda na to pozwoli – możemy żeglować również w nocy.
Charakter rejsu
Rejs turystyczny szkoleniowo-stażowy, to znaczy, że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.
W planie nocne postoje w portach i na kotwicy, wedle możliwości i chęci załogi również nocne pływanie. Dużo okazji do zwiedzania, kąpiele, całodniowe postoje w ciekawych miejscach. Kambuz podaje potrawy kuchni lokalnej. Wedle życzeń załogi możemy stołować się w restauracjach gdy jesteśmy na lądzie. Ten region zdecydowanie ma czym się pochwalić również w kontekście kulinarnym 🙂 Jeśli trzeba będzie pomóc w kambuzie, kapitan chętnie to zrobi podpowiadając proste i sprawdzone regionalne receptury 😉
Transfery
do/z Olbii (Sardynia)
Samoloty bezpośrednie z całej Polski lub z przesiadką najlepiej w Bergamo lub Rzymie. Dojazd do miejsca postoju jachtu prosty, komunikacją lokalną – jednym autobusem lub z przesiadką lub prywatnym transferem – jeśli będzie taka potrzeba – zorganizujemy go dla chętnych.
do/z Puntone (Toskania)
Loty bezpośrednie z całej Polski do Florencji lub Pizy,
(koszt biletów w 2024 roku: od 200 do 500zł).
Stąd pociągiem do stacji Follonica (z Pizy ok. 2h, z Florencji 3h, z Rzymu 4h).
Z Follonica do mariny taxi za kilkanaście € lub autobusem lokalnym odjeżdżającym co godzinę z dworca kolejowego.
UWAGA!
Siatka połączeń tanich linii lotniczych pojawia się sukcesywnie, najpóźniej na przełomie lutego/marca, warto wstrzymać się do tego czasu z zakupem biletu.
Polecam wyszukiwarki: Azair , Kayak Skyscanner
wyniki wyszukiwań lotów z Polski tanich przewoźników również z 1 przesiadką:
1. transfer pomiędzy Alghero a Olbią na Sardynii możliwy komunikacją lokalną lub wynajętym samochodem (jeśli będzie taka potrzeba wynajmiemy i przetransportujemy Was, do domówienia bezpośrednio przed rejsem),
2. z Florencji, Pizy, Rzymu są łatwe połączenia pociągowe, szczegóły powyżej, można używać wyszukiwarki Google maps
24.05
na Sardynię: https://azair.me/!5KnD
z Puntone (Piza, Florencja, Rzym): https://azair.me/!5KnH
7.06
Koszt
cena za 1 osobę:
- miejsce w dwuosobowej kabinie: 750€ lub 3240zł
(płatne w 3 ratach: 1. 48h od rejestracji, pozostała część: 4 i 2 miesiące przed rejsem) - składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): ok.150-200€ / tydzień
- kaucja zwrotna: 100€
kajuty:
- Wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera.
Jeśli wybierasz się sama/sam co do zasady dzielimy kajuty na męskie i żeńskie więc dostaniesz miejsce w odpowiedniej kajucie. - Kajuta dla jednej osoby na wyłączność: +100% ceny
- Kajuta z łazienką na wyłączność: +100€ x2 (2 osoby)
(tylko jedna taka kabina na każdym rejsie)
REJESTRACJA / REZERWACJA REJSU
rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza klikając na poniższy przycisk
po wypełnieniu formularza online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂
Teraz podróżuj na nasze rejsy NO STRESS, przygotowaliśmy dla Ciebie ubezpieczenie na wypadek rezygnacji lub przerwania z podróży w różnych ważnych przyczyn losowych, również z powodu pozytywnego wyniku testu lub zachorowania COVID. Tutaj dowiesz się więcej: https://sailskipper.pl/ubezpieczenie-na-wypadek-rezygnacji-z-podrozy/
Inne
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.
Organizacja na rejsie
załogę dzielimy na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu, a chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.
Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂
co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem
składka burtowa
oprócz kosztu rejsu załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność (żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru.
z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga
kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)
inne
- ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
- zostanie wyznaczona osoba, która będzie trzymała i rozliczała kasę wspólną (składkę jachtową)
- jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
- prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie, nie musimy bardzo oszczędzać ale na pewno kilkunastominutowy prysznic nie będzie dobrym pomysłem 😉
drobnym druczkiem
Składka burtowa jest oszacowana w oparciu o realne koszty, oczywiście, jeśli załoga zdecyduje, iż codziennie jemy homary – to pewnie nie wystarczy 😉 Natomiast jeśli chodzi o tzw. normalne zakupy, dobre jakościowo, nie najtańsze ale też nie drogie – to zawsze wyrabiamy się w założonej składce. Najczęściej jednak zdarza się nadwyżka i po rozliczeiu na koniec rejsu – zwrot. Dopłata natomiast najczęściej zdarza się gdy załoga ze składki decyduje o płatności za np. wynajem samochodów podczas wspólnego zwiedzania czy też wspólne obiady w tawernach. Składką dysponuje jedna osoba, wybrana spośród załogi na początku rejsu – i ona też koordynuje zakupy bo wie (rozliczając zakupy) kto co kiedy kupował.
zakupy
– koordynuje osoba trzymająca kasę jachtową (burtową, składkę). Staramy nie dać się ponieść zakupom na kolorowych straganach 😉 szczególnie blisko uczęszczanych miejsc, które często są dużo droższe, a produkty często nie lepsze niż w sklepach – od tego są oczywiście wyjątki ale kapitan zawsze zasugeruje gdzie warto pójść po zakupy 😉 Dostaniecie też na początku wytyczne czego i ile potrzebujemy, są to precyzyjne liczby na podstawie wieloletnich statystyk. Bardzo złym zwyczajem jest marnowanie jedzenia i dlatego na wszystkie zakupy musi być plan, nie kupujemy „przydasi” (przyda się). Ze składki burtowej (wspólnej) nie kupujemy alkoholu, wyjątkiem może być wino domowe, które zawsze jest dobrym towarzyszem (a nie głównym punktem) przygotowywanych posiłków na naszej jednostce w myśl zasady: Jedz i pij tak jak lokalni.
ile to kosztuje?
Zmiennych jest wiele, dużo zależy od pory roku, akwenu, rodzaju i typu jednostki, armatora – ceny są umowne i wszędzie jest inaczej ale podobnie i kwoty są również podobne. Te dodatkowe koszty, które opłacamy ze składki poza zaprowiantowaniem, wyglądają zazwyczaj następująco:
- tzw. transit-log – zawiera podatki turystyczne, opłaty związane z mustrowaniem załogi jeśli wymaga tego prawo również na policji portowej, niektórzy pobierają opłatę za „podpisanie” listy załogi i przygotowanie dokumentów do władz portowych, np. Grecja: ok. 100-200€ / z góry / rejs
- sprzątanie po rejsie zależnie od wielkości i typu jednostki: 150-300€ / z góry / rejs
- silnik zaburtowy do pontonu 80-150€ / tydzień (rejs)
- ubezpieczenie depozytu / zmniejszenie udziału własnego: 40-50€ / dzień rejsu
dzięki temu depozyt wynosi ok. 700€ – zależnie od rejsu – zamiast 6.000€. I do tej kwoty (ok.500€) odpowiadamy finansowo – dlaczego? Podczas rejsu wszyscy stanowią załogę i w podziale na wachty – rotacyjnie – odpowiadamy za nawigację (zawsze pod czujnym okiem kapitana). Więc jesteśmy zobowiązani do obserwacji wypatrując czy to sieci czy innych pływających przeszkód na naszym kursie. Czasami niestety zdarzy się, komuś (może Tobie) że wypadnie np. materac za burtę, zgubi ktoś ręcznik armatorski czy potłuką się talerze przy przechyle bo ktoś nie domknął szafki… za tego typu zdarzenia odpowiadamy do wysokości kaucji – warto? Uważam że warto i zawsze robimy takie ubezpieczenie choć statystyki mówią żę 1 raz na 200rejsów. - paliwo: tu największa niewiadoma, bywało, że podczas tygodnia zużywamy 20 a czasami, że 150 litrów – zazwyczaj ok. 80l / tydzień
- wyżywienie ok. 300€ / tydzień / 10 osób (w Europie)
- zwyczajowo, zgodnie z tzw. dobrą praktyką żeglarską, kapitan nie uczestniczy w składce – co za tym idzie jego wyżywienie jest na „głowie” załogi (jest to również umowie). Więc jeśli posiłki jemy poza naszą jednostką – osoba dysponująca składką uiszcza za niego opłatę w tawernie (rachunek), podobnie – jeśli chcecie, żeby kapitan z Wami pojechał zwiedzać i służył swoim doświadczeniem w miejscu gdzie akurat się zatrzymujemy i w czasie przezanaczonym naczas wolny / zwiedzanie – zawsze możecie o to poprosić – i jeśli pozwolą mu na to obowiązki – na pewno się zgodzi, wówczas należy za niego zapłacić. Choć te rzeczy wydają się oczywiste dla każdego kto już żeglował to na rejsie są też osoby, które pierwszy raz będą z nami płynąć i dopiero poznają nasze zwyczaje, tradycję zwaną Dobrą Praktyką Żeglarską.
depozyt
Rozliczamy po rejsie, czasami nie oznacza to, że natychmiast po zejściu z pokładu… czasami wymaga to kilku dni, godzin. Należy o tym uprzedzić choć dzieje się to niezwykle rzadko gdy armator nie odblokowuje natychmiast depozytu. Zdarza się to najczęściej w sytuacji gdy rejs kończymy nie w porcie z którego wyruszaliśmy lub gdy armator nie zdoła sprawdzić do końca jachtu przy przekazaniu – zawsze wymaga dużo większego zaangażowania specjalistów (np. nurka, mechanika) niż np. w przypadku samochodu w wypożyczalni. A te czynności muszą wykonać za każdym razem ze względu na bezpieczeństwo nasze i następnych załóg. Czasami też zdarzą się jakieś potrącenia, zniszczenia, usterki zawinione przez nas i na czas nie otrzyma (armator) wyceny z naprawy / zakupu brakujących elementów.
W takiej sytuacji – gdy następuje opóźnienie w zwrocie depozytu – Organizator po uwolnieniu depozytu bądź jego rozliczeniu z armatorem – niezwłocznie wyśle Ci przelew. Jeśli nie masz konta w EUR – nie przejmuj się, Organizator wyśle to na konto, z którego przyszła płatność za Twój rejs, po kursie takim jaki ustalił przeliczając cenę rejsu gdy się zapisywaliście.
Jednostka
Dufour 530 (2025)
watermaker, solar panel
-
-
- Year: 2023
Year 2025 Cabins 5+1 Berths 10+2+1 Toilets 4+1 Overall lenght 16,35 m Overall beam 4,99 m Keel draft 2,30 m Total sail 125 mq Engine 80 HP Fuel capacity 440 lt. Water capacity 740 lt. Shipyard Dufour
- Year: 2023
-
stock and real photo: