Grecja / Sporady, Mamma Mia!
3 rejsy po epickich plenerach „Mamma Mia!” w najlepszym greckim klimacie
1.) 2026.06.20 – 2026.06.27 Grecja Sporady (rejs nr 2026/26)
po drodze: Wolos, Skiathos, Skopelos, Alonnisos, Kyra Panghia, Ghioura, Peristera, Skandzoura.
1.) 2026.06.27 – 2026.07.04 Grecja Sporady (rejs nr 2026/27)
po drodze: Wolos, Skiathos, Skopelos, Alonnisos, Peristera, Skandzoura, Skyros, Evia.
Sporady to to grecki archipelag na Morzu Egejskim, stanowi jakby połączenie najlepszych cech Wysp Jońskich i Cyklad – równie bujna zieleń i białe wapienne skały oraz zabudowa tak charakterystyczna dla Cyklad. Krystalicznie czysta woda, bogactwo pięknych plaż i kuchnia pełna owoców morza, aromatycznych mięs i gotowanych w słońcu warzyw nie ma sobie w tej równych na świecie. Brak tłumów o tej porze roku – choć to już prawie sezon będzie dla nas dodatkowym atutem. Sporady to połączenie najlepszych cech wysp greckich które kochamy za to jakimi są. Łączymy żeglowanie ze zwiedzaniem przyrody i cieszeniem się urokami przyjaznych nadmorskich portów-miasteczek.
To popularny region wśród żeglarzy – oferując liczne osłonięte zatoki i spokojniejsze warunki żeglarskie niż inne archipelagi, bo choć meltemi o tej porze roku teoretycznie nie występuje ale też ostatnimi latami anomalie zdarzają się często – tu ono się dopiero rozpędza więc nie powinno wpłynąć na nasze plany. Stąd też taki dobór jachtu – dużym, nowym, komfortowym jachtem żeby móc w komforcie cieszyć się tymi niezwykłymi okolicznościami przyrody. Duży jacht (15m) jest dużo mniej wrażliwy na zafalowanie i daje większy komfort przestrzeni bytowej.
To będzie fantastyczny czas 🙂
Na każdym etapie zatrzymujemy się często, w ciekawych miejscach, miasteczkach, miastach, na kotwicy, porcie. Dużo czasu na zwiedzanie lub kąpiele, jeśli chcecie – nocne pływanie (będzie na to okazja w drodze do Walos i/lub Skiros 🙂
SPORADY
– to esencja autentycznej Grecji, to miejsce, gdzie zaczyna się prawdziwa żeglarska przygoda! Zielone, pełne życia wyspy otoczone lazurową wodą i przesycone tradycyjnym urokiem, pewne i niezbyt silne wiatry meltemi oraz bliskość wysp sprawiają, że ten grecki archipelag to raj zarówno dla starych wilków morskich, jak i początkujących żeglarzy. Niezależnie, czy chcesz poczuć wiatr we włosach za sterem, czy spokojnie dryfować między urokliwymi zatokami – Sporady oferują idealne warunki, przyjazne porty i malownicze kotwicowiska. Tu każdy rejs staje się niezapomnianą przygodą!
Skopelos
to malownicza wyspa grecka, znana jako najbardziej zielona wysepka na wodach Morza Egejskiego. Skopelos choć mniej rozpoznawalna zyskała sławę dzięki filmowi „Mamma Mia!”. To atrakcyjna, dobrze rozwinięta wyspa, idealna zarówno na krótkie wycieczki, jak i długie pobyty, podczas których można cieszyć się jej tradycyjnym urokiem i spokojną atmosferą. Wyspę zdobią liczne białe kościółki z charakterystycznymi szaro-białymi kopułami i pokryte łupkiem dachy. W stolicy wyspy, mieście Skopelos, tawerny wzdłuż portu oferują świeże owoce morza i dania rybne.


Skiatos
to kolejna perła Morza Egejskiego – niewielka, ale pełna uroku wyspa, bywa porównywana do karaibskiego raju. Choć wciąż pozostaje nieco w cieniu bardziej znanych greckich kierunków, właśnie w tym tkwi jej magia. Ponad 60 bajecznych plaż z miękkim piaskiem i turkusową wodą zaprasza do leniwego plażowania i orzeźwiających kąpieli. Zielone wzgórza, pachnące piniowe lasy i ukryte zatoczki tworzą krajobraz jak z pocztówki. Wieczorny spacer po klimatycznym porcie, kolacja w tawernie przy dźwiękach buzuki i kieliszek ouzo pod gwiazdami. Skiathos to wyspa, w której łatwo się zakochać.


Alonnisos
Rezerwat przyrody i park narodowy, położona na uboczu archipelagu to gwarancja spokoju i braku tłumów turystów. Tylko jedna droga, czyli brak intensywnego ruch samochodowego czyni to miejsce idealne do poczucie wyspiarskiego klimatu, którego gdzie indziej ledwo można dostrzec, czas tu płynie wolniej.

Kyra Panagia
Wyspa zachwyca dzikim, skalistym wybrzeżem i dwoma naturalnymi zatokami z żwirowymi lub piaszczystymi plażami. Znaleziska archeologiczne świadczą o osadnictwie już w epoce neolitu i w starożytności. Dziś Kyra Panagia, jako część Parku Narodowego Alonissos, oferuje idealne schronienie dla śródziemnomorskiej foki mnicha.

Skyros
– największa i najbardziej tajemnicza z Wysp Północnych Sporad, to niezwykłe połączenie surowego górskiego krajobrazu, złocistych plaż i bogactwa historii sięgającej mitologii. To tutaj Achilles ukrywał się przed wyprawą na Troję, a Tezeusz miał zakończyć swoje dni. Wędrówka po średniowiecznych zamkach, klimatycznych osadach jak Chora i Linaria czy odkrywanie starożytnych ruin to jak podróż w czasie. Skyros zachwyca dziką przyrodą, słynnymi miniaturowymi końmi, a także rękodziełem – misternymi haftami i drewnianymi rzeźbami. To miejsce, gdzie tradycja spotyka się z autentycznością, a każdy krok odsłania nowe, nieoczywiste piękno.


Evia
(Eubea) to druga co do wielkości wyspa Grecji, to wciąż niedoceniany klejnot Morza Egejskiego – idealny dla tych, którzy pragną uciec od tłumów i odkrywać Grecję w jej najbardziej autentycznym wydaniu. Oddzielona od lądu wąską cieśniną Euripos, zachwyca różnorodnością krajobrazów: od górskich szlaków i gajów oliwnych po dzikie plaże i ciche zatoki. To także raj dla miłośników sportów wodnych i trekkingu. Szczególne uroku dodają urocze miasteczka -porty, takie jak Karystos czy Limni, gdzie kamienne uliczki, tawerny z lokalnym winem i spokojna atmosfera tworzą niepowtarzalny klimat. Evia to wyspa, którą odkrywa się powoli – i za każdym razem na nowo.


PRZEBIEG REJSU
z Volos (Wolos)
etap I: 2026.06.20 – 2026.06.27 (rejs nr 2026/26)
po drodze: Skiathos, Skopelos, Alonnisos, Kyra Panghia, Ghioura, Peristera, Skandzoura. Długość rejsu: ok 180Mm / 7dni (ok. 25Mm / dzień).
etap II: 2026.06.26 – 2026.07.04 (rejs nr 2026/27)
po drodze: Skiathos, Skopelos, Alonnisos, Peristera, Skandzoura, Skyros, Evia. Długość rejsu: ok 220Mm / 7dni (ok. 30Mm / dzień).
Nasz rejs zaczynamy w marinie tutaj, tu prowiantujemy jacht, robimy szkolenie i jeśli chcemy i zdążymy przed zmierzchem – możemy wypłynąć na noc z mariny do cichej zatoczki lub prosto na Skiathos 🙂 stąd płyniemy na kolejne wyspy Sporad a w drugim etapie również na Evię, kolejność odwiedzania zaplanowanych punktów trasy będzie zależała przede wszystkim od warunków meteo. Do miejsca startu wrócimy w piątek po południu, tu nocujemy i rano w sobotę przed godziną 9:00 opuszczamy jacht.
Podczas rejsu zatrzymujemy się na noc na kotwicy lub w portach, jeśli załoga będzie w dobrej kondycji, będą chęci i pogoda na to pozwoli – możemy żeglować również w nocy.
Charakter rejsu
Rejs turystyczny szkoleniowo-stażowy, to znaczy, że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.
W planie nocne postoje w portach i na kotwicy, wedle możliwości i chęci załogi również nocne pływanie. Dużo okazji do zwiedzania, kąpiele, całodniowe postoje w ciekawych miejscach. Kambuz podaje potrawy kuchni lokalnej. Wedle życzeń załogi możemy stołować się w restauracjach gdy jesteśmy na lądzie, ten region zdecydowanie ma czym się pochwalić również w kontekście kulinarnym 🙂 Jeśli trzeba będzie pomóc w kambuzie, kapitan chętnie to zrobi podpowiadając proste i sprawdzone regionalne receptury 😉
Transfery
Do miejsca startu rejsu najlepiej dostać się pociągiem lub autobusem z Salonik lub Aten lub promem ze Skiathos dokąd latają często samoloty rejsowe z Aten lub czarterowe również z innych miejsc w tym z Polski. Zarówno lot jaki podróż promem to mniej niż godzina, a pociągiem lub autobusem ok. 3h.
Koszt
cena za 1 osobę:
- miejsce w dwuosobowej kabinie: 790€ lub 3390zł
(płatne w 3 ratach: 1. 48h od rejestracji, pozostała część: 4 i 2 miesiące przed rejsem) - składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): ok.150-200€ / tydzień
- kaucja zwrotna: 100€
kajuty:
- Wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera.
Jeśli wybierasz się sama/sam co do zasady dzielimy kajuty na męskie i żeńskie więc dostaniesz miejsce w odpowiedniej kajucie. - Kajuta dla jednej osoby na wyłączność: +100% ceny
- Kajuta z łazienką na wyłączność: +100€ x2 (2 osoby)
(tylko jedna taka kabina na każdym rejsie)
REJESTRACJA / REZERWACJA REJSU
rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza klikając na poniższy przycisk
po wypełnieniu formularza online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂

Teraz podróżuj na nasze rejsy NO STRESS, przygotowaliśmy dla Ciebie ubezpieczenie na wypadek rezygnacji lub przerwania z podróży w różnych ważnych przyczyn losowych, również z powodu pozytywnego wyniku testu lub zachorowania COVID. Tutaj dowiesz się więcej: https://sailskipper.pl/ubezpieczenie-na-wypadek-rezygnacji-z-podrozy/
Inne
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.
Organizacja na rejsie
załogę dzielimy na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu, a chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.
Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂
co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem
składka burtowa
oprócz kosztu rejsu załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność (żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru.
z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga
kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)
inne
- ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
- zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
- jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
- prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie, nie musimy bardzo oszczędzać ale na pewno kilkunastominutowy prysznic nie będzie dobrym pomysłem 😉
drobnym druczkiem
Składka burtowa jest oszacowana w oparciu o realne koszty, oczywiście, jeśli załoga zdecyduje, iż codziennie jemy homary – to pewnie nie wystarczy 😉 Natomiast jeśli chodzi o tzw. normalne zakupy, dobre jakościowo, nie najtańsze ale też nie drogie – to zawsze wyrabiamy się w założonej składce. Najczęściej jednak zdarza się nadwyżka i po rozliczeiu na koniec rejsu – zwrot. Dopłata natomiast najczęściej zdarza się gdy załoga ze składki decyduje o płatności za np. wynajem samochodów podczas wspólnego zwiedzania czy też wspólne obiady w tawernach. Składką dysponuje jedna osoba, wybrana spośród załogi na początku rejsu – i ona też koordynuje zakupy bo wie (rozliczając zakupy) kto co kiedy kupował.
zakupy
– koordynuje osoba trzymająca kasę jachtową (burtową, składkę). Staramy nie dać się ponieść zakupom na kolorowych straganach 😉 szczególnie blisko uczęszczanych miejsc, które często są dużo droższe, a produkty często nie lepsze niż w sklepach – od tego są oczywiście wyjątki ale kapitan zawsze zasugeruje gdzie warto pójść po zakupy 😉 Dostaniecie też na początku wytyczne czego i ile potrzebujemy, są to precyzyjne liczby na podstawie wieloletnich statystyk. Bardzo złym zwyczajem jest marnowanie jedzenia i dlatego na wszystkie zakupy musi być plan, nie kupujemy „przydasi” (przyda się). Ze składki burtowej (wspólnej) nie kupujemy alkoholu, wyjątkiem może być wino domowe, które zawsze jest dobrym towarzyszem (a nie głównym punktem) przygotowywanych posiłków na naszej jednostce w myśl zasady: Jedz i pij tak jak lokalni.
ile to kosztuje?
Zmiennych jest wiele, dużo zależy od pory roku, akwenu, rodzaju i typu jednostki, armatora – ceny są umowne i wszędzie jest inaczej ale podobnie i kwoty są również podobne. Te dodatkowe koszty, które opłacamy ze składki poza zaprowiantowaniem, wyglądają zazwyczaj następująco:
- tzw. transit-log – zawiera podatki turystyczne, opłaty związane z mustrowaniem załogi jeśli wymaga tego prawo również na policji portowej, niektórzy pobierają opłatę za „podpisanie” listy załogi i przygotowanie dokumentów do władz portowych, np. Grecja: ok. 100-200€ / z góry / rejs
- sprzątanie po rejsie zależnie od wielkości i typu jednostki: 150-300€ / z góry / rejs
- silnik zaburtowy do pontonu 80-150€ / tydzień (rejs)
- ubezpieczenie depozytu / zmniejszenie udziału własnego: 40-50€ / dzień rejsu
dzięki temu depozyt wynosi ok. 700€ – zależnie od rejsu – zamiast 6.000€. I do tej kwoty (ok.500€) odpowiadamy finansowo – dlaczego? Podczas rejsu wszyscy stanowią załogę i w podziale na wachty – rotacyjnie – odpowiadamy za nawigację (zawsze pod czujnym okiem kapitana). Więc jesteśmy zobowiązani do obserwacji wypatrując czy to sieci czy innych pływających przeszkód na naszym kursie. Czasami niestety zdarzy się, komuś (może Tobie) że wypadnie np. materac za burtę, zgubi ktoś ręcznik armatorski czy potłuką się talerze przy przechyle bo ktoś nie domknął szafki… za tego typu zdarzenia odpowiadamy do wysokości kaucji – warto? Uważam że warto i zawsze robimy takie ubezpieczenie choć statystyki mówią żę 1 raz na 200rejsów. - paliwo: tu największa niewiadoma, bywało, że podczas tygodnia zużywamy 20 a czasami, że 150 litrów – zazwyczaj ok. 80l / tydzień
- wyżywienie ok. 300€ / tydzień / 10 osób (w Europie)
- zwyczajowo, zgodnie z tzw. dobrą praktyką żeglarską, kapitan nie uczestniczy w składce – co za tym idzie jego wyżywienie jest na „głowie” załogi (jest to również umowie). Więc jeśli posiłki jemy poza naszą jednostką – osoba dysponująca składką uiszcza za niego opłatę w tawernie (rachunek), podobnie – jeśli chcecie, żeby kapitan z Wami pojechał zwiedzać i służył swoim doświadczeniem w miejscu gdzie akurat się zatrzymujemy i w czasie przezanaczonym naczas wolny / zwiedzanie – zawsze możecie o to poprosić – i jeśli pozwolą mu na to obowiązki – na pewno się zgodzi, wówczas należy za niego zapłacić. Choć te rzeczy wydają się oczywiste dla każdego kto już żeglował to na rejsie są też osoby, które pierwszy raz będą z nami płynąć i dopiero poznają nasze zwyczaje, tradycję zwaną Dobrą Praktyką Żeglarską.
depozyt
Rozliczamy po rejsie, czasami nie oznacza to, że natychmiast po zejściu z pokładu… czasami wymaga to kilku dni, godzin. Należy o tym uprzedzić choć dzieje się to niezwykle rzadko gdy armator nie odblokowuje natychmiast depozytu. Zdarza się to najczęściej w sytuacji gdy rejs kończymy nie w porcie z którego wyruszaliśmy lub gdy armator nie zdoła sprawdzić do końca jachtu przy przekazaniu – zawsze wymaga dużo większego zaangażowania specjalistów (np. nurka, mechanika) niż np. w przypadku samochodu w wypożyczalni. A te czynności muszą wykonać za każdym razem ze względu na bezpieczeństwo nasze i następnych załóg. Czasami też zdarzą się jakieś potrącenia, zniszczenia, usterki zawinione przez nas i na czas nie otrzyma (armator) wyceny z naprawy / zakupu brakujących elementów.
W takiej sytuacji – gdy następuje opóźnienie w zwrocie depozytu – Organizator po uwolnieniu depozytu bądź jego rozliczeniu z armatorem – niezwłocznie wyśle Ci przelew. Jeśli nie masz konta w EUR – nie przejmuj się, Organizator wyśle to na konto, z którego przyszła płatność za Twój rejs, po kursie takim jaki ustalił przeliczając cenę rejsu gdy się zapisywaliście.
Jednostka
Jeanneau Sun Odyssey 490
(prod. 2023)
- Year: 2023
- Cabins:5+1
- Draught 2.24 m
-
Beam 4.49 m
-
Berths 11 + 1
-
Engine 80 hp 59.7 kW
-
Cabins 5+1
-
Fuel tank 240 l
-
Toilets 4 Electric toilets
-
Water tank 640 l
-
Rolling mainsail
-
Length 14.22 m

stock and real photo:
