fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

Cabo Verde / Wyspy Zielonego Przylądka

Ostatni raj na Atlantyku

4-18.01.2025 Cape Verde (rejs nr 2025/2)
z Sal przez: Boa Vista, Maio, Santiago, Fogo, Brava, São Nicolau, Santa Luzia, São Vicente, Santo Antão

Tropiki, ta sama szerokość geograficzna co Karaiby ale… brak tu wciąż masowej turystyki. To dlatego wyspy te niepodległe dopiero od 1975 roku nazywane są ostatnim rajem na ziemi.  Ich ludność w większości stanowią gościnni Kreole – afrykańsko-portugalscy potomkowie byłych kolonizatorów, to swoista mieszanka Afryki, Portugalii i Brazylii. Tworzy je 10 wysp będących celem naszego rejsu oraz mniejszych 8 wysepek. Każda z nich jest skrajnie różna i warta poznania, począwszy od niemal pustynnego krajobrazu tworzącego na styku oceanu niekończące się turkusowe plaże skończywszy na porośniętych soczystą zielenią wysokie góry. To mieszanka dużo bardzie urozmaicona niż Wyspy Kanaryjskie ale ten „klimacik” który tworzą lokalni mieszkańcy jest niepowtarzalny. To skrajnie egzotyczna mieszanka tak różna od europejskiej przyrody i kultury.

Króluje tu kreolska kuchnia bogata w ryby, nie brakuje tu tuńczyków, marlinów, langust i homarów. Ceny podstawowych produktów często są niższe od tych w Polsce, a owoce morza – ich jakość i świeżość nie ma sobie równych. Kokosy, papaje ..owoce które gotują się w słońcu – ich smak poznajemy tu na nowo 🙂

Sal

Wyspa-plaża, niema całkowicie płaska poprzetykana wzniesieniami wygasłych wulkanów – to raj dla poszukiwaczy plaż, dlatego też głównie tu przybywają turyści w poszukiwaniu wody i piasku, Tu zaczniemy nasz rejs.

São Nicolau

Z portugalskiego: Święty Mikołaj – patron żeglarzy tak przy okazji, no nie da się tu nie zawinąć 😀 Spokojna i wciąż mało znana wyspa z przepiękną przyrodą i typowo rolniczym obliczem, gdzie rozwija się modna w ostatnich latach agroturystyka. Dwie atrakcje na wyspie zakwalifikowane zostały do siedmiu cudów Wysp Zielonego Przylądka: Park Przyrody Monte Gordo i Plaża Carbeirinho.

Santa Luzia

Jedyna niezamieszkała wyspa w Archipelagu Zielonego Przylądka, wchodząca w skład grupy Wysp Zawietrznych. Leży pomiędzy wyspami. Mieszkający tu rolnicy porzucili wyspę w XVIII w. później służyła także pustelnikom. Wyspa stanowi rezerwat przyrody, dzięki braku ingerencji człowieka zachowała przepiękne, białe piaszczyste plaże i krystalicznie czystą wodę.

São Vicente

Wyspa charakteryzuje się zróżnicowanym krajobrazem z górami i płaskimi obszarami. Wybrzeże posiada piękne plaże oblewane turkusowymi wodami Oceanu Atlantyckiego. Na wyspie popularne są sporty wodne, jazda na rowerze i jazda konna. Głównym miastem jest Mindelo z dobrze zachowaną architekturą kolonialną. Położone jest malowniczo wśród gór. Jest to stolica kulturalna wyspy.

Santo Antão

to najdalej na zachód wysunięta wyspa całej Afryki. Zbudowana jest z materiału wulkanicznego Zachwyca nietuzinkowymi krajobrazami. Ich różnorodność i magia zadziwi każdego. Pasmo górskie dzieli ją na część południową i północną. Ta pierwsza ma charakter wręcz pustynny z głębokimi dolinami, a druga jest niesamowicie zielona. Santo Antão to raj dla miłośników gór i pięknych widoków. Pomiędzy wioskami Ponta do Sol i Cruzinha prowadzi popularny szlak pieszy o długości około 15 kilometrów, gdzie można zobaczyć m.in. malowniczą osadę Fontainhas z kaskadowymi uprawami i kolorową zabudową.

Boa Vista

Ta “pustynna” wyspa jest najbardziej piaszczystą z całego archipelagu i określana “Saharą Wysp Zielonego Przylądka”. Znana jest z żółwi morskich, może pochwalić się 60 km białych plaż, często wręcz dziewiczych. Mieszkańcy wyspy są życzliwi. Można spędzić tutaj spokojnie i błogo czas, z dala od zgiełku. Wyspa kryje ciekawe miejsca do zobaczenia, koniecznie wioska Rabil czy miasto Sal Rei.

Maio

Tu podobno mieszkają najprzyjaźniejsi z mieszkańców wszystkich Wysp. Znane jest ze swych rozległych lasów, które są rzadkością na Wyspach Zielonego Przylądka. Pagórkowate krajobrazy, wapienne doliny, palmy i wydmy.

Santiago

Stolicą i jednocześnie największym miastem Republiki Zielonego Przylądka jest Praia, położona na południu wyspy Santiago. Stanowi port handlowy i rybacki. Centrum z kolonialną architekturą wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wokół dzielnicy Plato skupiają się takie zabytki jak Pałac Prezydencki, kościół Nossa Senhora da Graca i Palacio da Cultura. Miejski bazar przyciąga przeróżnymi egzotycznymi owocami i pamiątkami.

Fogo

Praktycznie cała wyspa Fogo jest podwodną górą, zwaną Cadamosto. Słowo fogo oznacza ogień. Główną atrakcją jest Pico do Fogo, czyli imponujący stratowulkan, otoczony stromą i szeroką kalderą. Jest to najwyższy szczyt Republiki Zielonego Przylądka. Ma wysokość 2829 m n. p. m. U jego stóp leży wioska Chã das Caldeiras. Można wejść na sam szczyt, a nawet na dno wciąż aktywnego krateru. Największą miejscowością i ośrodkiem turystycznym Fogo jest São Filipe, czyli historyczne miasteczko o zachowanej kolonialnej architekturze.

Brava

to najmniejsza zamieszkała wyspą w archipelagu i najbardziej wysunięta na południe. Ze względu na wysoką, klifową linię brzegową, ale warto ją zobaczyć ze względu na ciekawe krajobrazy, które ucieszą zwłaszcza miłośników gór. Jej głównym ośrodkiem jest Vila Nova Sintra. Niemal cała wyspa jest stratowulkanem.

Przebieg rejsu

4-18.01.2025
Wyspy Zielonego Przylądka / Cabo Verde
(nr 2025/2)
rejs dużym jachtem
Sal przez: Boa Vista, Maio, Santiago, Fogo, Brava, São Nicolau, Santa Luzia, São Vicente, Santo Antão

długość rejsu: ok. 440 Mm / 14dni (ok. 30Mm / dzień)
łącznie ok. 70h żeglugi / 14 dni

Startujemy i kończymy rejs z wyspy Sal w Port Palmeria (o tutaj), port to oczywiście pewien eufemizm, jacht będzie stał na boi do którego dostaniemy się naszym pontonem 🙂 Na jachcie meldujemy się w sobotę o godz. 17:00, prowiantujemy jacht, spędzamy noc w porcie, a następnego dnia rano wyruszamy. Co do zasady żeglujemy w dzień, ale nie unikniemy nocnego żeglowania, warto wówczas przepłynąć te największe odległości dzielące wyspy. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty na kotwicy. Wymienione miejsca to propozycje gdzie warto zawinąć ale jeśli warunki meteo lub kondycja i chęci załogi będą inne, wówczas zmienimy trasę i ograniczymy ją do tych najważniejszych punktów czyniąc trasę rejsu jak najmniej uciążliwą i bezpieczną. Rejs kończymy w tym samym miejscu, w którym zaczniemy. Dotrzemy tam już w piątek ok. 17:00, i rano następnego dnia ok. godz. 9:00 opuszczamy jacht.

Charakter rejsu

Rejs szkoleniowo-stażowy z elementami turystyczno-krajoznawczymi, to znaczy że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane – ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.

Koszt

  • cena za 1 osobę:
    1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 1440€ lub 6300 PLN 
    (płatne w 3 równych ratach  ratach 50%, pierwsza niezwłocznie po otrzymaniu potwierdzenia rezerwacji)
  • składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): ok. 200-300€
  • kaucja zwrotna: 100€

kajuty:

  • Jeśli wybierasz się sama/sam to co do zasady dzielimy kajuty na męskie i żeńskie więc dostaniesz miejsce w odpowiedniej kajucie.
  • Możesz wskazać przy rezerwacji, która będzie najbardziej odpowiednia dla Ciebie, Kapitan zawsze bierze to pod uwagę podczas przydzielania kajut.

REJESTRACJA / REZERWACJA REJSU

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza klikając na poniższy przycisk

po wypełnieniu formularza online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂

Teraz podróżuj na nasze rejsy NO STRESS, przygotowaliśmy dla Ciebie ubezpieczenie na wypadek rezygnacji lub przerwania z podróży w różnych ważnych przyczyn losowych, również z powodu pozytywnego wyniku testu lub zachorowania COVID. Tutaj dowiesz się więcej: https://sailskipper.pl/ubezpieczenie-na-wypadek-rezygnacji-z-podrozy/

Inne

UWAGA: Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych. Safety first.

Inne ważne

Dokument podróżny: PASZPORT
Waluta: escudo Republiki Zielonego Przylądka (CVE)
Język urzędowy: portugalski
Wiza: od 2018 r. nie jest wymagana dla wszystkich posiadaczy paszportów Unii Europejskiej.
Szczepienia: nie są wymagane

Internet: dostępne niemal wszędzie, dostaniesz przed rejsem instrukcje jak to zorganizować.

Od  2019 r. Republika Zielonego Przylądka zniosła obowiązek wizowy wobec obywateli UE, w tym także Polski. Osoby podróżująjaće do Republiki Zielonego Przylądka powinny zarejestrować się na specjalnej platformie: www.ease.gov.cv najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem podróży, podając wymagane dane z paszportu, planowany okres pobytu (od-do), nr lotu i miejsce pobytu. Wprowadzono jednocześnie obowiązkowy podatek lotniskowy (Airport Security Tax) w wysokości 3400 escudos (ok.31 Euro), który można opłacić online (do 5 dni przed lotem), przez pośrednika turystycznego lub na lotnisku po przylocie. 

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/republika-zielonego-przyladka

Transfery

koszt biletu w dwie strony to zależnie od okresu i promocji od 1600 do 2500zł, średnio za 2200udaje się zawsze kupić już z bagażem.

szukamy lotów na lotnisko na wyspie Sal (SID)

wyszukiwarka KAYAK (link do wyników tutaj) z Polski, najtaniej jednak z Lizbony lub Porto (link do KAYAK)
linie czarterowe (bezpośredni lot z Polski to ok 7h):
ITAKA
TUI warto poszukać też u zagranicznych oddziałów TUI (Belgia, Niemcy..)
TAP https://book.flytap.com/

Sprawdź też opcję lotu lokalnego przewoźnika https://www.caboverdeairlines.com/ są tu dostępne loty z Bergamo, Paryża, Lizbony

w TAP można skonfigurować lot tak aby na jednym bilecie (stopover) był lot z postojem w Lizbonie lub Porto nawet 1-2dni. Przy locie dalej tego samego dnia loty to 4+4h z ok. 2h przerwą na przesiadkę, to idealny moment żeby wyprostować kości i coś zjeść 🙂

Transfery między lotniskiem a portem:
Taxi lub bus (jeśli będziecie docierać większymi grupami) – te środki komunikacji są tam na prawdę tanie.

Polecam opcję z pozostaniem przed/po rejsie kilka dni, noclegi i samochody nie są drogie, to super okazja do zwiedzania przy tzw. okazji. 🙂

Organizacja na rejsie

załogę dzieli​my​ na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jeśli mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu​, a​ chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.

​Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂

co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem

składka burtowa
oprócz kosztu rejsu​ załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność ​(​żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru​.

z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga

kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)

inne

  • ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 100zł za tydzień
  • zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
  • jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
  • ​prysznic bierzemy na lądzie… ale nie liczcie na porty
  • marina po drodze będzie tylko jedna, kąpać można się w hotelach, łaźniach publicznych itp. to nieco inne niż europejskie standardy, ale właśnie po to przecież tam płyniemy, poznać tą egzotykę 🙂
drobnym druczkiem

Składka burtowa jest oszacowana w oparciu o realne koszty, oczywiście, jeśli załoga zdecyduje, iż codziennie jemy homary – to pewnie nie wystarczy 😉 Natomiast jeśli chodzi o tzw. normalne zakupy, dobre jakościowo, nie najtańsze ale też nie drogie – to zawsze wyrabiamy się w założonej składce. Najczęściej jednak zdarza się nadwyżka i po rozliczeiu na koniec rejsu – zwrot. Dopłata natomiast najczęściej zdarza się gdy załoga ze składki decyduje o płatności za np. wynajem samochodów podczas wspólnego zwiedzania czy też wspólne obiady w tawernach. Składką dysponuje jedna osoba, wybrana spośród załogi na początku rejsu – i ona też koordynuje zakupy bo wie (rozliczając zakupy) kto co kiedy kupował.

zakupy

– koordynuje osoba trzymająca kasę jachtową (burtową, składkę). Staramy nie dać się ponieść zakupom na kolorowych straganach 😉 szczególnie blisko uczęszczanych miejsc, które często są dużo droższe, a produkty często nie lepsze niż w sklepach – od tego są oczywiście wyjątki ale kapitan zawsze zasugeruje gdzie warto pójść po zakupy 😉 Dostaniecie też na początku wytyczne czego i ile potrzebujemy, są to precyzyjne liczby na podstawie wieloletnich statystyk. Bardzo złym zwyczajem jest marnowanie jedzenia i dlatego na wszystkie zakupy musi być plan, nie kupujemy „przydasi” (przyda się). Ze składki burtowej (wspólnej) nie kupujemy alkoholu, wyjątkiem może być wino domowe, które zawsze jest dobrym towarzyszem (a nie głównym punktem) przygotowywanych posiłków na naszej jednostce w myśl zasady: Jedz i pij tak jak lokalni.

na co idzie składka

Zmiennych jest wiele, dużo zależy od pory roku, akwenu, rodzaju i typu jednostki, armatora – ceny są umowne i wszędzie jest inaczej ale podobnie i kwoty są również podobne. Te dodatkowe koszty, które opłacamy ze składki poza zaprowiantowaniem, wyglądają zazwyczaj następująco:

  • tzw. transit-log – zawiera podatki turystyczne, opłaty związane z mustrowaniem załogi jeśli wymaga tego prawo również na policji portowej, niektórzy pobierają opłatę za „podpisanie” listy załogi i przygotowanie dokumentów do władz portowych, np. Grecja: ok. 100-200€ / z góry / rejs
  • sprzątanie po rejsie zależnie od wielkości i typu jednostki: 150-300€ / z góry / rejs
  • silnik zaburtowy do pontonu 80-150€ / tydzień (rejs)
  • ubezpieczenie depozytu / zmniejszenie udziału własnego: 40-50€ / dzień rejsu
    dzięki temu depozyt wynosi ok. 1000€ – zależnie od rejsu – zamiast 6.000€. I do tej kwoty (ok.500€) odpowiadamy finansowo – dlaczego? Podczas rejsu wszyscy stanowią załogę i w podziale na wachty – rotacyjnie – odpowiadamy za nawigację (zawsze pod czujnym okiem kapitana). Więc jesteśmy zobowiązani do obserwacji wypatrując czy to sieci czy innych pływających przeszkód na naszym kursie. Czasami niestety zdarzy się, komuś (może Tobie) że wypadnie np. materac za burtę, zgubi ktoś ręcznik armatorski czy potłuką się talerze przy przechyle bo ktoś nie domknął szafki… za tego typu zdarzenia odpowiadamy do wysokości kaucji – warto? Uważam że warto i zawsze robimy takie ubezpieczenie choć statystyki mówią żę 1 raz na 200rejsów.
  • paliwo: tu największa niewiadoma, bywało, że podczas tygodnia zużywamy 20 a czasami, że 150 litrów – zazwyczaj ok. 80l / tydzień
  • wyżywienie ok 200-300€ / tydzień / 10 osób (w Europie)
  • zwyczajowo, zgodnie z tzw. dobrą praktyką żeglarską, kapitan nie uczestniczy w składce – co za tym idzie jego wyżywienie jest na „głowie” załogi (jest to również umowie). Więc jeśli posiłki jemy poza naszą jednostką – osoba dysponująca składką uiszcza za niego opłatę w tawernie (rachunek), podobnie – jeśli chcecie, żeby kapitan z Wami pojechał zwiedzać i służył swoim doświadczeniem w miejscu gdzie akurat się zatrzymujemy i w czasie przezanaczonym naczas wolny / zwiedzanie – zawsze możecie o to poprosić – i jeśli pozwolą mu na to obowiązki – na pewno się zgodzi, wówczas należy za niego zapłacić. Choć te rzeczy wydają się oczywiste dla każdego kto już żeglował to na rejsie są też osoby, które pierwszy raz będą z nami płynąć i dopiero poznają nasze zwyczaje, tradycję zwaną Dobrą Praktyką Żeglarską.
depozyt

Rozliczamy po rejsie, czasami nie oznacza to, że natychmiast po zejściu z pokładu… czasami wymaga to kilku dni, godzin. Należy o tym uprzedzić choć dzieje się to niezwykle rzadko gdy armator nie odblokowuje natychmiast depozytu. Zdarza się to najczęściej w sytuacji gdy rejs kończymy nie w porcie z którego wyruszaliśmy lub gdy armator nie zdoła sprawdzić do końca jachtu przy przekazaniu – zawsze wymaga dużo większego zaangażowania specjalistów (np. nurka, mechanika) niż np. w przypadku samochodu w wypożyczalni. A te czynności muszą wykonać za każdym razem ze względu na bezpieczeństwo nasze i następnych załóg. Czasami też zdarzą się jakieś potrącenia, zniszczenia, usterki zawinione przez nas i na czas nie otrzyma (armator) wyceny z naprawy / zakupu brakujących elementów.

W takiej sytuacji – gdy następuje opóźnienie w zwrocie depozytu – Organizator po uwolnieniu depozytu bądź jego rozliczeniu z armatorem – niezwłocznie wyśle Ci przelew. Jeśli nie masz konta w EUR – nie przejmuj się, Organizator wyśle to na konto, z którego przyszła płatność za Twój rejs, po kursie takim jaki ustalił przeliczając cenę rejsu gdy się zapisywaliście.

Jeanneau Sun Odyssey 519

Jeanneau
Sun Odyssey 519

Specification:

Double cabins 5
Max capacity 12 (10+2)
Toilets 3
Lenght 15,75 m
Beam 4,69 m
Draft 2,28m
Weight 13,90t
Diesel tank 240l
Water tank 615l
Gps + Autopilot + Chart
Plotter
Bowthruster
Furling main and genua
Bimini
Sprayhood
Cockpit table
Cockpit shower
Electric anchor winche
Battery charger
Radio CD
Fiber glass deck (no teak)

(prezentowane zdjęcia pochodzą ze strony producenta jachtu)

 

Subskrybuj

aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach. Obiecujemy, że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na kilka tygodni! :)

Dziękujemy za subskrypcję!