fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

GRECJA / Cyklady i zat. Sarońska + Argolidzka

w niespiesznym rejsie sama esencja Grecji, klimatu wysepek, miasteczek, luzu oraz smaków greckiej kuchni…

12-19.08.2023 strat i koniec: Lavrio k/Aten (nr 2023/33)
zależnie od chęci i kondycji załogi możliwe jest odwiedzenie części z wymienionych tutaj wysp:
Kea, Kithnos, Serifos, Siros, Mykonos, (Giaros), Delos, Naxos, Paros, Ios, Milos, Hydra, Milos, Aegina, Poros, Santorini.

Dobrym jachtem, w kameralnym gronie, w szczycie sezonu gdy temperatura wody i pogoda są najlepsze. Ceny, kuchnia i pogoda rewelacyjne…  Średnie temperatury sięgają wtedy 34C i 25C w nocy, a wody 30C … Ambitny ale spokojny i niewymagający plan. W planie tylko najpiękniejsze i najbardziej spektakularne (również te najbardziej znane) zakątki Cyklad. Na każdej wyspie czas na zwiedzanie samochodami, skuterami, quadami lub trekking, postoje w ciekawych miejscach i na kotwicy, kąpiele, jeśli chcecie – nocne pływanie, restauracje i gotowanie. 🙂 To najlepszy akwen na żeglowanie po Cykladach.

Zwiedzimy zakątki przepełnione historią, przepięknym kontrastem soczystej zieleni, białych wapiennych skał, błękitu nieba i turkusu morza. Cyklady słyną z upraw pistacji migdałów, wędzonych mięs, niepowtarzalnych słodyczy i potraw – to m.in. im zawdzięczają swoją sławę.

Ateny

Aegina

Poros

Hydra

Serifos

Sifnos

Milos

Folegandros

Ios

Paros

Naxos

Mykonos

Tinos

Andros

Kea

Przebieg rejsu

12-19.08.2023
strat im koniec: Lavrio k/Aten (nr 2023/33) [tutaj

Zaczynamy w Lavrio k/Aten żeby nie tracić czasu i już na starcie być bliżej Cyklad. Trasa zaplanowana jest na około 40h żeglowania z czego odcinek do Santorini – gdzie bardzo chcemy dopłynąć to niemal połowa tego czasu, który chcę pokonać w jednym przelocie zatem czeka nas nocne żeglowanie przynajmniej raz 🙂 – no może jednak z jednym postojem na Kithnos na obiad w najlepszej tawernie na Cykladach prowadzonej przez naszą rodaczkę 🙂 A droga w drugą stronę to będzie już żeglowanie w małych odcinkach z dużą ilością czasu na zwiedzanie wysp samochodami, skuterami, quadami czy na piesze spacery nie zapominając o czasie na kąpiele w najlepszej wodzie w ciągu całego roku 🙂

W drodze powrotnej zależnie od panujących warunków meteo i kondycji oraz chęci załogi, poprowadzę Was przez najlepsze, najbardziej spektakularne ale i te mniej znane, dostępne tylko z morza destynacje na Cykladach – tylko sprawdzone miejsca i tawerny. W naszym zasięgu będą takie wyspy jak Milos, Mykonos, Poros, Hydra, Delos czy mniej znane i uczęszczane jak Anafi – to absolutna perełka Cyklad będąca poza większością szlaków również żeglarskich. W naszym zasięgu będą rónież: Kea, Kithnos, Serifos, Siros, Mykonos, (Giaros), Delos, Naxos, Paros, Ios, Milos, Hydra, Milos, Aegina, Poros, Santorini – oczywiście nie jesteśmy w stanie zwiedzić każdej z tych wysp w ciągu jednego tygodnia ale moje doświadczenie pozwoli nam, niezależnie od obranej trasy, wypełnić czas najlepiej jak się da 🙂 Niesamowite wschody i zachody słońca w gratisie – mam nadzieję, że również delfiny – jak niemal za każdym razem w miejscach, w których zazwyczaj je spotykam 🙂

Długość rejsu: ok. 180 Mm / 7dni (ok. 20-30Mm / dzień)
łącznie ok. 30-40h żeglugi / 7 dni

Na jachcie meldujemy się w sobotę o godz. 17:00, prowiantujemy jacht, spędzamy noc w porcie (lub jeśli zdążymy to jeszcze po południu wypłyniemy do jakiejś spokojnej zatoczki na noc). Następnego dnia rano wyruszamy. Co do zasady żeglujemy w dzień, chyba, że załoga zdecyduje i będzie czuła się na siłach żeglować również w nocy. Wedle możliwości i uznania zatrzymujemy się na wyspach na całodniowe i nocne pobyty w portach lub na kotwicy. Wymienione miejsca to propozycje gdzie warto zawinąć ale jeśli warunki meteo lub kondycja i chęci załogi będą inne, wówczas zmienimy trasę i ograniczymy ją do tych najważniejszych punktów czyniąc trasę rejsu jak najmniej uciążliwą i bezpieczną. Rejs kończymy w tym samym miejscu, w którym zaczniemy. Dotrzemy tam w piątek ok. 17.00, a w sobotę ok. 9:00 opuszczamy jacht.

Charakter rejsu

Rejs turystyczny szkoleniowo-stażowy, to znaczy że doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, ale jeśli chcesz to czeka na Ciebie dużo nauki i praktyki oraz zaświadczenie PZŻ o odbytym stażu morskim.

W planie nocne postoje w portach i na kotwicy, wedle możliwości i chęci załogi również nocne pływanie. Dużo okazji do zwiedzania, kąpiele, całodniowe postoje w ciekawych miejscach. Kambuz podaje potrawy kuchni lokalnej. 🙂 Wedle życzeń załogi możemy stołować się w restauracjach gdy jesteśmy na lądzie tym bardziej że Grecja należy do jednych z najtańszych regionów morza śródziemnego i ma czym się pochwalić również w kontekście kulinarnym 🙂

Koszt

cena za 1 osobę:
1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 550€ lub 2640zł
(płatne w 2 ratach 50% w ciągu 48h od rejestracji oraz 50% na około miesiąc przed rejsem)
składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): 100-150€ / tydzień
kaucja zwrotna: 50€

kajuty:
wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera

REJESTRACJA / REZERWACJA REJSU

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza klikając na poniższy przycisk

po wypełnieniu formularza online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać ponownej rezerwacji. 🙂

Inne

załoga: 8 osób

UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.

Transfery

do/z Aten:
bezpośrednio z:
Modlina (WMI)
Krakowa (KRK)
Katowic (KTW)
Warszawy (WAW)
Poznania (POZ)

link do wyszukiwarki lotów z przesiadkami i bezpośrednimi:
https://azair.me/!4rDZ
kayak.pl

Transfery między lotniskiem a portem:
Do Lavrio taxi (40€) lub autobus (odjeżdża z terminala lotniczego do Lavrio, bilet 4€).

Polecam opcję z pozostaniem przed/po rejsie kilka dni, noclegi i samochody nie są drogie szczególnie o tej porze roku, a to super okazja do zwiedzania przy tzw. okazji. 🙂

Organizacja na rejsie

załogę dzieli​my​ na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu​, a​ chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.

​Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂

co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem

składka burtowa
oprócz kosztu rejsu​ załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność ​(​żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 😉 – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru​.

z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga

kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)

inne

  • ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
  • zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
  • jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
  • ​prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie (w ograniczonej ilości więc staramy się oszczędzać)
drobnym druczkiem

Składka burtowa jest oszacowana w oparciu o realne koszty, oczywiście, jeśli załoga zdecyduje, iż codziennie jemy homary – to pewnie nie wystarczy 😉 Natomiast jeśli chodzi o tzw. normalne zakupy, dobre jakościowo, nie najtańsze ale też nie drogie – to zawsze wyrabiamy się w założonej składce. Najczęściej jednak zdarza się nadwyżka i po rozliczeiu na koniec rejsu – zwrot. Dopłata natomiast najczęściej zdarza się gdy załoga ze składki decyduje o płatności za np. wynajem samochodów podczas wspólnego zwiedzania czy też wspólne obiady w tawernach. Składką dysponuje jedna osoba, wybrana spośród załogi na początku rejsu – i ona też koordynuje zakupy bo wie (rozliczając zakupy) kto co kiedy kupował.

zakupy

– koordynuje osoba trzymająca kasę jachtową (burtową, składkę). Staramy nie dać się ponieść zakupom na kolorowych straganach 😉 szczególnie blisko uczęszczanych miejsc, które często są dużo droższe, a produkty często nie lepsze niż w sklepach – od tego są oczywiście wyjątki ale kapitan zawsze zasugeruje gdzie warto pójść po zakupy 😉 Dostaniecie też na początku wytyczne czego i ile potrzebujemy, są to precyzyjne liczby na podstawie wieloletnich statystyk. Bardzo złym zwyczajem jest marnowanie jedzenia i dlatego na wszystkie zakupy musi być plan, nie kupujemy „przydasi” (przyda się). Ze składki burtowej (wspólnej) nie kupujemy alkoholu, wyjątkiem może być wino domowe, które zawsze jest dobrym towarzyszem (a nie głównym punktem) przygotowywanych posiłków na naszej jednostce w myśl zasady: Jedz i pij tak jak lokalni.

na co idzie składka

Zmiennych jest wiele, dużo zależy od pory roku, akwenu, rodzaju i typu jednostki, armatora – ceny są umowne i wszędzie jest inaczej ale podobnie i kwoty są również podobne. Te dodatkowe koszty, które opłacamy ze składki poza zaprowiantowaniem, wyglądają zazwyczaj następująco:

  • tzw. transit-log – zawiera podatki turystyczne, opłaty związane z mustrowaniem załogi jeśli wymaga tego prawo również na policji portowej, niektórzy pobierają opłatę za „podpisanie” listy załogi i przygotowanie dokumentów do władz portowych, np. Grecja: ok. 100-200€ / z góry / rejs
  • sprzątanie po rejsie zależnie od wielkości i typu jednostki: 150-300€ / z góry / rejs
  • silnik zaburtowy do pontonu 80-150€ / tydzień (rejs)
  • ubezpieczenie depozytu / zmniejszenie udziału własnego: 40-50€ / dzień rejsu
    dzięki temu depozyt wynosi ok. 500€ – zależnie od rejsu – zamiast 6.000€. I do tej kwoty (ok.500€) odpowiadamy finansowo – dlaczego? Podczas rejsu wszyscy stanowią załogę i w podziale na wachty – rotacyjnie – odpowiadamy za nawigację (zawsze pod czujnym okiem kapitana). Więc jesteśmy zobowiązani do obserwacji wypatrując czy to sieci czy innych pływających przeszkód na naszym kursie. Czasami niestety zdarzy się, komuś (może Tobie) że wypadnie np. materac za burtę, zgubi ktoś ręcznik armatorski czy potłuką się talerze przy przechyle bo ktoś nie domknął szafki… za tego typu zdarzenia odpowiadamy do wysokości kaucji – warto? Uważam że warto i zawsze robimy takie ubezpieczenie choć statystyki mówią żę 1 raz na 200rejsów.
  • paliwo: tu największa niewiadoma, bywało, że podczas tygodnia zużywamy 20 a czasami, że 150 litrów – zazwyczaj ok. 80l / tydzień
  • wyżywienie ok 200-300€ / tydzień / 10 osób (w Europie)
  • zwyczajowo, zgodnie z tzw. dobrą praktyką żeglarską, kapitan nie uczestniczy w składce – co za tym idzie jego wyżywienie jest na „głowie” załogi (jest to również umowie). Więc jeśli posiłki jemy poza naszą jednostką – osoba dysponująca składką uiszcza za niego opłatę w tawernie (rachunek), podobnie – jeśli chcecie, żeby kapitan z Wami pojechał zwiedzać i służył swoim doświadczeniem w miejscu gdzie akurat się zatrzymujemy i w czasie przezanaczonym naczas wolny / zwiedzanie – zawsze możecie o to poprosić – i jeśli pozwolą mu na to obowiązki – na pewno się zgodzi, wówczas należy za niego zapłacić. Choć te rzeczy wydają się oczywiste dla każdego kto już żeglował to na rejsie są też osoby, które pierwszy raz będą z nami płynąć i dopiero poznają nasze zwyczaje, tradycję zwaną Dobrą Praktyką Żeglarską.
depozyt

Rozliczamy po rejsie, czasami nie oznacza to, że natychmiast po zejściu z pokładu… czasami wymaga to kilku dni, godzin. Należy o tym uprzedzić choć dzieje się to niezwykle rzadko gdy armator nie odblokowuje natychmiast depozytu. Zdarza się to najczęściej w sytuacji gdy rejs kończymy nie w porcie z którego wyruszaliśmy lub gdy armator nie zdoła sprawdzić do końca jachtu przy przekazaniu – zawsze wymaga dużo większego zaangażowania specjalistów (np. nurka, mechanika) niż np. w przypadku samochodu w wypożyczalni. A te czynności muszą wykonać za każdym razem ze względu na bezpieczeństwo nasze i następnych załóg. Czasami też zdarzą się jakieś potrącenia, zniszczenia, usterki zawinione przez nas i na czas nie otrzyma (armator) wyceny z naprawy / zakupu brakujących elementów.

W takiej sytuacji – gdy następuje opóźnienie w zwrocie depozytu – Organizator po uwolnieniu depozytu bądź jego rozliczeniu z armatorem – niezwłocznie wyśle Ci przelew. Jeśli nie masz konta w EUR – nie przejmuj się, Organizator wyśle to na konto, z którego przyszła płatność za Twój rejs, po kursie takim jaki ustalił przeliczając cenę rejsu gdy się zapisywaliście.

Jednostka

Jeanneau Sun Odyssey 479 (2016)

TYPE:

Sailing yacht

 

LENGTH: 46 ft

BERTHS: 8

CABINS: 4

WC / SHOWER: 4

BEAM: 15 ft

DRAUGHT: 7 ft

DISPLACEMENT: 10809.00 kg

FUEL CAPACITY: 240.00 l

ENGINE: 54 hp Yanmar

WATER CAPACITY: 618.00 l

MAINSAIL: Furling

GENOA: Furling

zdjęcia jachtu (real foto):

Subskrybuj

aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach. Obiecujemy, że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na kilka tygodni! :)

Dziękujemy za subskrypcję!