fbpx
+48 733 710 608 info@sailskipper.pl

Sycylia / Wyspy Liparyjskie / Eolskie

Palermo / Cefalu / Alicudi / Filicudi / Salina / Panarea / Vulcano / Stromboli

7-14.05.2022
rejs jachtem nr 2022/19

ten rejs można łatwo połączyć z I etapem: Wyspy Egadzkie, tu znajdziesz opis tego rejsu

relacje z poprzednich edycji rejsów: [galeria 1] [galeria 2]

To jedno z najpiękniejszych i najlepszych miejsc na Morzu Śródziemnym by połączyć żeglarstwo z trekkingiem. Jest kilka szczytów, które musisz zdobyć:

Stromboli (926 m) – aktywny wulkan- wejście tylko z przewodnikiem- po zachodzie słońca;-). Specyfika miejsca powoduje, że cały rejs planujemy tak by być tu we właściwym momencie.

To niewątpliwie główna atrakcja rejsu. Wyspę stanowi aktywny wulkan – średnio co pół godziny można zaobserwować erupcję kamieni (fachowo lapilli) na wysokość kilkunastu metrów. Tą wyspę chcemy opłynąć, gdyż nocą można zaobserwować świetlne efekty eksplozji. Wulkan liczy 936 m.n.p.m. wysokości. Na górę udamy się z przewodnikiem – atrakcja warta wysiłku! W tym miejscu nie ma co liczyć na marinę, gdyż została zniszczona przy ostatniej wielkiej erupcji wulkanu…

Filicudi (774 m)- niesamowity widok rozpościerający się ze szczytu na dwie strony wyspy.

Wyspa jest rajem dla miłośników spokoju i natury. Od 1997 r. w dużej części stanowi rezerwat przyrody. Zachodnie wybrzeże zaskoczy nas grotą skalną. Drugiej strony wyspy strzeże skała- maczuga wyłaniająca się wprost z morza. Im bardziej słoneczna i bezwietrzna pogoda, tym powodów do zatrzymania się tutaj jest więcej.

https://youtu.be/_LOpj8MZWCo

Vulcano (499 m)- Najlepsza panorama na Lipari, Salinę i Panareę.

To najczęściej odwiedzany przez turystów kurort. Miasteczko liczy 450 mieszkanców i przyciąga zwiedzających aktywnym wulkanem – jednak znacznie latwiej dostępnym w porównaniu do sąsiedniego Stromboli. Każdy poradzi sobie ze spacerem na górę by spojrzeć w głąb krateru. Stąd rozpościera się zjawiskowa panorama na Wyspy Liparyjskie. Wulkan daje o sobie znać jedynie poprzez woń gryzących oparów siarki. Miasteczko jest naprawdę małe – ale posiada kilka bardzo urokliwych uliczek

Panarea
najmniejsza wyspa na archipelagu. Ulubione miejsce elit północnych Włoszech, nazywana wyspą VIPów. Szacuje się, że powstała około 200 tysięcy lat temu, w skutek erupcji gęstej, wulkanicznej magmy. Wyspa mogła być już zamieszkana w epoce brązu, a przez same Wyspy Liparyjskie, w starożytności przechodził jeden z głównych szlaków handlowych Morza Śródziemnego. Dziś wygląda jak typowe miasteczko na Cykladach z bielonymi ścianami i niebieskimi okiennicami. Trzeba tu być 🙂

Alicudi
(pierwotnie przez Greków zwana Ericusa od powszechnie porastających ją wrzosów), to najbardziej wysunięta na zachód ze wszystkich wysp archipelagu Liparyjskiego. Badania archeologiczne wykazały, że wyspa była zamieszkana w XVII wieku p.n.e., a także w czasach rzymskich, około IV wieku p.n.e. W czasach panowania arabskiego nad tą częścią Morza Śródziemnego Alicudi bywała miejscem najazdów piratów. Na szczycie Montagnola znajduje się Timpone – mały fort, który niegdyś był miejscem schronienia kobiet przed piratami. W przystani Palomba i na nizinie Fucile odnaleziono materiały sięgające epoki brązu.

Obecnie wyspę (jej wschodnią, dostępną część) zamieszkuje około 140 mieszkańców. Zajmują się oni głównie połowem ryb i w ograniczonym zakresie uprawą roli. Na wyspie nie ma dróg ani ruchu samochodowego, jedynym źródłem lokomocji są muły. (Źródło – Wikipedia)

Salina
przez Greków nazywana Didyme (Bliźnięta), jako że uformowana jest z dwu wierzchołków wygasłych wulkanów (Fossa delle Felci, 963m, i Monte dei Porri), połączonych w dolinie Valdichiesa. Wyspa przypomina kształtem siodło. Salina jest jedyną z wysp archipelagu, posiadającą własne źródła słodkiej wody, dzięki czemu jest też jedyną zieloną wyspą. Na zboczach dwu wygasłych wulkanów uprawia się winogrona, z których wytwarzane jest słynne słodkie wino Malvasia. Jedno z najciekawszych miejsc na Salinie znajduje się w pobliżu miejscowości Pollara, skąd można podziwiać niezwykłe skały Fareglione i „dziurawą jaskinię” Porciato. Na wyspie, w dolinie Valdichiesa znajdują się ruiny murów z czasów cesarstwa rzymskiego.

Lipari
to największa z wysp Liparyjskich oraz najbardziej zaludniona, nic dziwnego że to właśnie tu mieści się stolica Isole Eolie. Lwia część cywilizacji mieści się po wschodniej stronie wyspy – łącznie ze stolicą Lpiari. To 4,5 tysięczne miasto położone jest nad dwoma zatokami, jednak główną atrakcją jest akropol do którego prowadzą malownicze wąskie uliczki. Sporo tutaj atrakcji archeologicznych- ruiny tyczą się historii fenickiej, kartageńskiej romańskiej, bizantyjskiej i normandzkiej, wszystko zobaczyć można w muzeum.

 

Plaże

Stromboli – czarna plaża. Nie co dzień możesz zażyć plażingu na czarnym piasku. Północna plaża daje taką możliwość a do tego kotwica nieźle trzyma.

Vulcano – Dwa dobre kotwicowiska i przy nich ciekawe plaże, najważniejsza jest jednak ta na lądzie – oferująca kąpiele błotne.

Cefalu – urokliwa piaszczysta plaża Sycylii.

Schowany port za trzystumetrowym wzgórzem, klif i normańska katedra górująca nad miastem. To nie tylko mała rybacka miejscowość- to także wielka turystyczna atrakcja regionu.

Przebieg rejsu

Rejs zaczynamy w marinie w Palermo (dokładne położenie jachtu prześlę załodze w mailu przed samym rejsem). Na jachcie mustrujemy w sobotę od godz. 17:00 spędzamy noc w porcie, prowiantujemy jacht, szkolimy się, ustalamy niezbędne zasady panujące podczas rejsu, dzielimy się na wachty i następnego dnia rano wyruszamy w kierunku Wysp Liparyjskich. Być może po drodze zatrzymamy się w Cefalu lub też zawiniemy tam w drodze powrotnej. Pogoda zdecyduje którą wyspę odwiedzimy w pierwszej kolejności. Rejs zaplanujemy tak by nocą być w pobliżu STROMBOLI by móc podziwiać erupcję rozświetlającego noc wulkanu. Do portu końcowego, tego samego z którego wyruszymy, dotrzemy już w piątek po południu i rano do godz. 9:00 powinniśmy opuścić pokład.

Rejs przewidziany na ok. 200Mm i 50h żeglugi.

Koszt

cena za 1 osobę:
1 miejsce w dwuosobowej kabinie: 500€ lub 2290zł
(płatne w dwóch równych ratach, pierwsza w ciągu 48h od rezerwacji, druga 2 miesiące przed rejsem)
składka burtowa (w tym Twoje wyżywienie): 100-150€ / tydzień
kaucja zwrotna: 50€

kajuty:
zakwaterowanie w 5 dwuosobowych kajutach
wybór kajuty wg zasady, kto rezerwuje pierwszy ten pierwszy wybiera.

ten rejs można łatwo połączyć z I etapem: Wyspy Egadzkie, tu znajdziesz opis tego rejsu

Rezerwacja

rezerwacji możesz dokonać poprzez wypełnienie i wysłanie formularza znajdującego się tutaj:

> FORMULARZ ZGŁOSZENIA <

po wypełnieniu online i przesłaniu go do nas potwierdzimy Ci dostępność miejsca oraz prześlemy dane do przelewu zaliczki, na wpłatę lub potwierdzenie wpłaty zaliczki czekamy 2 dni – tyle trwa Twoja rezerwacja. Po tym czasie nie gwarantujemy dostępności miejsca – zadzwoń lub spytaj czy jest dla Ciebie jeszcze miejsce aby dokonać kolejnej rezerwacji. 🙂

Inne

załoga: 10 osób

UWAGA
Kapitan zawsze bierze pod uwagę preferencje załogi co do przebiegu trasy, jednakże, ze względu na prognozowaną pogodę oraz zważywszy na subiektywną ocenę umiejętności załogi i jej stan – dbając o jej bezpieczeństwo, kapitan może podjąć decyzję o zmianie zarówno trasy rejsu jak i portów początkowego i końcowego w przypadku bardzo złych warunków pogodowych.

Transfery

na Sycylię – do Trapani, Palermo albo Katanii

transfer pomiędzy lotniskiem a portem też jest prosty, Sycylia jest dobrze skomunikowana choć czasami ciężko znaleźć właściwe połączenia w Internecie… w końcu to południe 😉 Ten etap ustalimy wspólnie 🙂 są pociągi i autobusy.

powrót do Polski:

Polecam opcję z pobytem przed/po rejsie kilka dni na Sycylii, noclegi i samochody nie są drogie, a to super okazja do zwiedzania przy tzw. okazji, wskażę najlepsze warte zobaczenia miejsca 🙂

Organizacja na rejsie

załogę dzieli​my​ na wachty, które pełnią swoje obowiązki rotacyjnie: kambuz (kuchnia) zmiana raz dziennie, nawigacja (sterowanie ale również pełni rolę wachty kotwicznej i trapowej) zmiana w zależności od stanu załogi co 3-4h. Wachty wyznacza kapitan pierwszego dnia rejsu. Szczególnie wachta nawigacyjna jest pod okiem oficera lub kapitana bo .. bezpieczeństwo przede wszystkim, jeśli pływamy w nocy zakładamy kamizelki asekuracyjne/ratunkowe, szelki i przypinamy się – tak samo w dzień jak mocno wieje (pow. 4B). Wszyscy przechodzimy szkolenie pierwszego dnia z podstawowych zasad korzystania z jachtu​, a​ chętnych uczymy też umiejętności żeglowania.

​Bezwzględnie (!) nie używamy alkoholu podczas pływania i nie rozmawiamy o polityce 🙂

co zabrać na rejs i podstawy etykiety jachtowej:
znajdziesz pod tym linkiem

składka burtowa
oprócz kosztu rejsu​ załoga składa się na koszty wspólne które przeznaczamy na: żywność ​(​żywimy się z założenia na jachcie, jest pełna kuchnia lodówka itd… ale oczywiście nie jest to obligatoryjne, restauracje też są …niemal wszędzie, pomogę w ustaleniu jadłospisu i samym gotowaniu 🙂  – jeśli ktoś nie wierzy w swoje siły w tym względzie), opłaty portowe, paliwo do jachtu, ubezpieczenie, ubezpieczenie jachtu, sprzątanie po rejsie, zezwolenie na żeglugę (transit-log), jeśli zdecydujemy to i silnik do pontonu – sam ponton z wiosłami jest w cenie czarteru​.

z kasy jachtowej opłacamy:
wyżywienie
ubezpieczenie kaucji, wkałdu własnego (dzięki czemu kaucja jest dużo mniejsza)
opłaty portowe
paliwo
silnik zaburtowy
końcowe sprzątanie
inne koszty wspólne o których zdecyduje załoga

kaucja
dotyczy ew. uszkodzeń jachtu, zakładamy że jeśli ktoś utopi np. bosak albo zniszczy się coś na jachcie, to koszt takiej usterki jest kosztem wspólnym i po potrąceniu przez armatora równowartości szkody – resztę zwróconą dzielimy równo)

inne

  • ubezpieczenie: indywidualnie lub mogę w tym pomóc (uwaga nie wszystkie ubezpieczenia zawierają w sobie koszty ew. ratownictwa) koszt ok. 60zł za tydzień
  • zostanie wyznaczona osoba która będzie trzymała i rozlicza kasę wspólną
  • jeśli ktoś jest wegetarianinem lub jest na coś uczulony, proszę o zgłoszenie tego
  • prysznic bierzemy w porcie, łazienka z prysznicem i ciepłą wodą jest również na jachcie (w ograniczonej ilości więc staramy się oszczędzać)

Jednostka: jacht

Bavaria 51 Cruiser

Dane podstawowe

  • Length over all m 15.50
  • Beam m 4.49
  • Draft m 2.10Engine 75 HP VOLVO
  • Gasoline tank L 320
  • Water tank L 700
  • Deck shower
  • Spray hood
  • 5 Cabins + dinette
  • Berths 10+2
  • 3 WC with shower and hot water
  • Bimini Top
  • Electrical windlass
  • Electronic autopilot
  • Cartographic GPS
  • Echo Sounder
  • Furling Main Sail
  • Furling Genoa
  • Radio cd player
  • Bow Thruster
  • Electricity on board 12V and 220V
  • Cable 220 V + inverter
  • Dinghy m. 2,70

skontaktuj się z nami

zadzwoń: +48 733 710 608
lub napisz: sailskipperpl@gmail.com

Subskrybuj

aby jako pierwszy otrzymywać informacje o naszych nowych oferach i promocjach. Obiecujemy, że nie będziemy cię niepokoić częściej niż raz na kilka tygodni! :)

Dziękujemy za subskrypcję!